24 juli 2018

StängAvSolenEttSnäppTack!












Denna extrema hetta som har hållit Sverige i ett stadigt grepp de senaste veckorna börjar faktiskt bli lite väl tjatig nu. Man orkar ju ingenting! Orkade i och för sig inget tidigare heller. Tycker synd om alla djur, gamlingar och alla andra som inte gillar värme. Vi svenskar har en benägenhet för att gnälla men nu tycker jag det är befogat.
Men min lilla mor på snart 90 år hon tycker att jag och personalen där hon bor gnäller. Hon fryser fast hon har över 30 grader i lägenheten och vägrar att ha fläkten i gång. Det blåser så kallt då.

I fredagskväll tog vi oss en spontanare till Wenngarns Bageri och Café, mitt favoritställe (är ju inte mycket kvar av Wenngarn numera) Det vankades grillbuffé i kombination av underhålling, livemusik att bandet Stens Änglar. 
Mycket trevligt att umgås med vettiga, trevliga, fina vänner en varm sommarkväll. Maten smakade väldigt bra och bandet spelade gamla covers i alla möjliga genrer...t.o.m schlager! Jippie!
Ser redan fram emot nästa gång, då har Catta och jag bestämt att pojkarna ska köra. Dom hade nämligen en Sangriabar som såg väldigt trevlig ut men kranvatten smakar väl kanske bäst i värmen...?!


Primadonnan redo för en tur i morfars båt.  Fina solglasögon du har, sa jag. "Mormor, det är inga solglasögon, det är glasögon!" Okej, tack då vet jag!
Alessia, Carlos och jag höll oss hemma. Jag har ju som ni vet sedan länge rött kort på båten, vilket gör mig ingenting. Sen är det för trångt att åka allihopa också, det är ingen Finlandsbåt direkt.
När vi åker själva Rudolf och jag är jag livrädd att vi ska bli skeppsbrutna, explodera, gå på grund, få motorhaveri, eller drunkna och andra hemskheter så då är ett rött kort en befrielse. Jag håller mig på land, punkt!
Sen blir jag lätt rastlös också, har svårt att koppla av när vi har gjort det vi ska på båten d.v.s badat, ätit och fikat. Jahapp, sen då? Rudolf går in och lägger sig och kan sova i timmar och där sitter jag och glor i hettan och konstaterar att både matsäcken och batteriet i iPhonen är slut.


Erika kom och muntrade upp mig en deppig dag


Gustav är en matt katt i värmen. Han håller sig helst under rabarberbusken eller inomhus. Försöker få honom att dricka så mycket det bara går. Äta är han duktigare på som tur är. Han blev så glad i söndags när Ingrid och Micke kom och hälsade på och hade som alltid godis med till honom.


Har ensam vårdnad av den här killen några dagar då hans familj semestrar på Västkusten. Tror han tycker det är ganska skönt med stillheten, tystnaden och total uppmärksamhet. Vi myser, försöker andas i hettan och går stillsamma promenader tidigt på morgonen och sent på kvällen.


I går åkte vi ner till Lejondal så han fick svalka sig lite i hundbadet.  Kvällen innan badade han i Lillsjön, tror det blir Lillsjön ikväll med.


Tänk att jag bor så nära denna vackra plats, Lejondalssjön. 
 

Hur ska vi orka med mera värme? Lagom är bäst, ser gärna att det dras ner 6-7 grader. Då blir jag och säkert många flera glada och nöjda i lilla landet lagom.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar