27 juli 2021

BarnbarnSkaldjurKattOchAndraDjur

Häjhäj!

Ytterligare några dagar har gått sen jag öppnade min kära dator. Har inte hänt så mycket sen sist, har väl mest försökt överlevt denna värmebölja vi haft i flera veckor nu. Jag klagar inte men lagom är alltid bäst. Men när det är runt 30 grader blir även jag liiite lätt gnällig, jag föredrar när det är cirka 22-24 grader. Då kan man fortfarande röra sig utan att svettas bort totalt. 

Idag när jag skulle hoppa in i bilen så visade temperaturen 42 grader men så hade den också stått i solen hela dagen. Den sjönk sedan till 30, man får vara glad för det lilla. Är glad att vi fick AC´n fixad när vi var i Skåne, hur hade jag annars kunnat andas?

Men i natt väntas väderomslaget komma. Prognosen säger regn i flera dagar och då kommer vi såklart klaga på det också. Gräsmattan blir i alla fall glad.

Har varit hos mina fyra små gullfisar och hälsat på. Fick äran att passa dom ett par gånger också när föräldrarna hade lite uppdrag. Det är alltid lika roligt! Att lyckas med att ta en selfie med Leandro är inte det lättaste, men örat blev det bra skärpa på i alla fall.

Den här blev bättre! Tänk att han redan har fått 8 tänder och kryper, min stora fina kille.

Vi har mest hållit oss på baksidan hemma hos dom. Skuggsida mot skogen och mycket grejer att roa sig med. 

 
Familjens nya fina bil är hämtad och nu hoppas vi att alla barn och bilstolar får plats ordentligt. 
Och såklart Carlos också, han vill också få plats 💙 han som älskar att åka bil. 

 
I lördags ställde stjärnkocken till med skaldjursfiesta i Pettssonska. Ingrid var och hälsade och vi tyckte hon skulle stanna på middag. Och det var klart att hon gjorde det, vem skulle liksom tacka nej till två förrätter och en varmrätt i skaldjurstema? Förrätterna var någon slags toast med räkor och lite annat  som man doppar i en halvstark sås. Sen hade tokfransen köpt färska kräftor och ett lass rökta räkor. Sjukt gott!


Moules frites till varmrätt, en stor favorit hos oss. Gott svalt vitt vin från Österrike smakade bra till, säger jag som av olika anledningar valde vatten.
Vi blev ganska mätta kan jag lova. Dessvärre hamnade pommesen i fel skålar men framförallt var det fel färg på skålarna. Totalt omatchande...där blev det minuspoäng. Vi har andra mer passande och matchande skålar.

Söndagens middag var inte riktigt i samma klass men väl en favorit den med. Sibyllas kokkorv på burk med ljummet korvbröd, det är förbaskat gott. Kall mjölk till och sen är man hemma!

I måndags och tisdags var tjejerna på dagridläger och jag fick barnvakta pojkarna hemma. Gick jättebra trots att Lillen var lite ynklig och hängig. Inte lätt att ha feber i denna värme. Alessia fick hästen Balder som dagen till ära att matchat sin grimma (heter det så?) med Alessias outfit. 

Kom upp ett minne från 2016 i går på Facebook. Gustav hade på något oklart sätt lyckas slita av korsbandet i vänster bakben och var ordinerad TRE veckors vila, d.v.s han fick inte gå ut. Så här låg han i tre veckor stackarn, minns att vi tyckte så himla synd om honom. Instängd i tre veckor mitt i sommaren, stackars lilla kisse. Men han fick torskrygg och räkor nästan varenda dag och obegränsat med kattgodis. 

I morgon blir ytterligare en bra dag. Förhoppningsvis lite nederbörd och svalare väder, mammatajm och sen middag hos bästa vännerna i Lejondal. 

Tack och godnatt från eran lilla favorit ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar