21 juli 2021

MatVinHotellMedIngridLycklig!

I går hade Ingrid och jag en härlig 26-timmars vistelse tillsammans i stan. Min födelsedag skulle firas och när man har en bästa vän som Ingrid som inte bara är världens snällaste, roligaste och raraste utan även otroligt generös och gullig vet man att här sparas det inte på krutet. Jag känner mig så bortskämd, hon gick typ helt bananas!

Vi åkte pendeln in mot stan fast inte raka spåret eftersom det är ersättningsbussar mellan Jakobsberg och Hjulsta. Samma visa varje sommar med arbeten med Mälarbanan och pendeln måste dirigeras om. I Hjulsta tog tunnelbanan oss vidare ända in till stora staden. Går faktiskt väldigt smidigt ändå och det flyter på bra, tycker jag. I alla fall när man bara åker någon enstaka gång men skulle man åka varenda dag hade jag kanske varit mer gnällig.

Vi började med några besök i affärer, hade lite tid att slå ihjäl innan första överraskningen som var 12.30. Vi fortsatte in på Drottninggatan och när jag helt plötsligt ser Scarpetta by Ingrosso fattar jag, vi ska luncha där! Den restaurangen som jag följt på Instagram från när den började planeras, byggas tills den stod färdig i juni. Hoppade nästan jämnfota av glädje att jag skulle både få se den och äta lunch där. Jippie!

Varsin Aperol Spritz slank ner medans lunchmenyn lästes noggrant. Vi åt dagens lunch som just i går var en kycklingfilé med pasta, champinjoner, tomater och en annan massa gott. Minns inte vad rätten hette men god var den. Åt duktigt upp allt.

Allt var topp! Personalen, maten, drycken, inredningen, vädret, toaletten, ja allt! Där vill jag äta flera gånger. Gillade det!

Notan kom i en fin liten ananasbehållare, gulligt!

Så fint inredd restaurang.

Efter den mycket välsmakande lunchen gick vi mot hotellet. Jojo, en hotellövernattning var också en överraskning. Ingrid checkade in och vi slängde in våra väskor och la oss på sängen i en timme. Sen ut i igen. Flanerade lite på Östermalm, besökte fina affärer och hamnade på Calle P i Berzelii Park. Trevlig kille som hälsade på oss med orden "Hej mina blommor!" och vi fick efter dom rara orden ett barbord i typ entrén, proppfullt överallt. Inte bara vi som var sugna på något svalkande i värmen. Ingrid bjussade på varsitt glas bubbel och bara att sitta där och titta på folk är ju spännande i sig, gillar det!

Klockan 20.00 var nästa hålltid, kvällens middag som skulle vara på den asiatiska restaurangen Farang, berättade Ingrid...whohoo! Först italienskt och sen asiatiskt, favoriter bägge två för mig. Hann med lite vila på hotellet innan vi mummade tills oss halvdant och gav oss i väg.
600 meter att gå enligt Ingrids gps och vi hittade rätt på en gång, ingen dikeskörning alls.
Farang visade sig vara riktigt trevlig den också. Samma sak där, personalen supertrevlig, vänliga, pratsamma och glada.
Vi åt en fantastisk avsmakningsmeny med en extrarätt och vinpaket, maj gadd!
Så otroligt gott allt var, helt otroligt vilka smaker. Vilket ställe, allt var så bra!

Var bara tvungen att ta bilder på allt vi åt. Går inte att förklara hur välsmakande allt var. Jasminris fanns som vi fick ta själva. Men som personalen sa, ta inte för mycket ris, det är mättande!

Rätt nummer 1:  Shisoblad med räkor

Nummer 6: Wokad choi sum & sommarbönor

Nummer 7: Långbakad oxkind seremban

Nummer 8:  Phanagang Bounty

Ojojoj, vad mätta vi var när vi traskade hemåt. Vi gick raka vägen till hotellet och efter lite obligatoriskt blippande på mobilerna och zappande på tv´n somnade vi skönt båda två.

Vaknade vid 8.30 och jag var faktiskt fortfarande mätt efter kvällens minst sagt brakmiddag. Men en trevlig frukostbuffé slinker ju alltid ner.

Supersköna sängar, fläktande fläkt, finfin kristallkrona, televisionsapparat och Birger Jarlsgatan utanför. Jag sov så gott och hoppas att jag inte snarkat för mycket.

Hej då Crystal Plaza, jag kommer tillbaka i september. Då ska jag dela säng med en annan liten gullig tjej som nyss fyllt 7 år. Det är dags för "Stella-och-mormor-på-stan-dag" i år alltså uppgraderad med en hotellnatt. Ytterligare ett toppendygn att se fram emot.

Och till sist! Jag kan inte nog tacka världens bästa vän Ingrid för allt du skämmer bort mig med. Du är den mest generösa och finaste person jag vet. Som tur är fyller du också år varje år. Då blir det tillbakakaka 💕

Efter allt som hänt kan det i värsta fall kanske bara bli en tältnatt eller två i skogen tillsammans med myggen, stormkök, grillkorv och varsin Kikkifestis i valfri färg. Men vad fasen, vi kommer ha kul ändå. Kanske har sådan tur att Foodora levererar till skogen? Måste kolla upp det! Någon som vet?