8 augusti 2016

VälbehövligLillSemesterKivik

I tisdags morse satte vi kurs mot Skåne. Redan vid 4.30 var vi i väg med det här jättelasset påkopplat på bilen. Det var tungt för vår lilla bil men det gick bra som tur var.
Vi rastade flera gånger för piloten vart lite trött emellanåt. Fattar fortfarande inte varför vi skulle åka så tidigt.

Vi var alltså på väg till Åke och Eva som har flyttat hem till Kivik igen. Jag blev kär direkt i både Kivik och deras vackra hus från sent 1800-tal. Allt var så fint både invändigt och utvändigt. Som taget ur en inredningstidning. Eva är fantastisk duktig på just inredning och massor med annat också för den delen.

Att ha Mellby Bageri som närmsta granne, ja vad säger man? Ni kan ju bara föreställa sig hur gott det luktade: Färskt bröd varenda morgon...livsfarligt!

Tänk att få vakna upp med den här utsikten!

Hamnen i Kivik. Vi tog oss lite rosé på Buhres innan det var dags att elcykla till goda vänner till värdparet för middag. Det blev en härlig kväll med otroligt god mat, trevlig umgänge,  mycket skratt och Ulf Lundell ur högtalarna. Alla kände visst Ulf Lundell som också är en Kiviksbo.

Elcykel! Vilken häftig grej. Jag blev inte ens svettig av att cykla i uppförsbackarna. I bland gick det så fort uppför så jag var tvungen att bromsa. Jätteskoj att få testa.

Vi gjorde många utflykter. Bl.a en liten båttur som slutade med soppatorsk. Eva plockade fram två paddlar och jag tänkte....herregud det kommer ta tid att paddla in till hamnen. Men Åke den lurifaxen skojade bara och jag tror han var ganska nöjd med att just damerna ombord gick på hans skämt.

Vi elcyklade cirka 15 km till ett museum som låg i Ravlunda Bränneri. Vi passerade kossor, får, vackra hus, ånglok, vacker natur och mycket annat. På museumet åt vi lunch innan vi tittade på gamla moppar, tågbanor, leksaker och annat skoj.

På morgnarna tyckte Atlas att vi låg för länge i sängen. Gå upp nu då!

Atlas och Rudolf på morgonpink.

Eva och jag besökte flera underbara smultronställen. Bl. a det här Karl-Fredrik på Eklaholm.
http://www.karlfredrik.se/    Herregud vilket ställe. Hade kunnat gått där ännu. Fantastiskt fint! Ett typiskt Ernst-ställe.

På Olof Viktors fikade vi. Vi satt i den supermysiga innergården. Jag var bara tvungen att ta en chokladboll till efterrätt.  Den hade fått pris för Årets godaste chokladboll enligt White Guide 2016.
Den VAR god! Mackan med kräftstjärtar också, för att inte tala om kaffet.

Fina Atlas, lite ålderskrämpor får man ha när man är 12 år.

I torsdags åkte vi till Köpenhamn på en dagstur. Vi tog Öresundsbron över på ditresan och färjan till Helsingborg på hemvägen. Åke lyckades hitta en parkeringsplats inte alls långt från Nyhamn. Bra för min fot att inte behöva trava för mycket.
Smörrebröd och en öl på en utav alla uteserveringar smakade förträffligt.  Jag älskar Köpenhamn, det är en så charmig stad.

Men kolla vad gott!

Vi gick en liten sväng, blev båttittande förstås och sen köpte vi glass.  Jag älskar mjukglass och har faktiskt bara ätit en enda denna sommar (hittills).   Efter att ha vräkt i mig den här kom paltkoman som ett brev på posten.  Vilade i bilen som nu satte kurs norrut, mot Louisiana Konstmuseum.
Ett museum som jag aldrig varit på men alltid har velat besöka. Det visade sig att det var helt klart värt ett besök.

Lousiana var väldigt stort, det såg inte alls så stort ut på utsidan. Massor att se och min fot började nu göra ont. Men jag bet ihop och jag tror vi lyckades se det mesta.  Jag gillade fotoutställningen som visade bilder från Elizabeth Taylors hem. Men det mesta var förstås väldigt kul att se för en icke konstkännare som mig.

I fredags besökte vi Kiviks Musteri Gårdsbutik. Köpte med mig hem en massa äppelmust, cider och lite gåvor till kattvakterna.
Tror det blir fler besök på Österlen, finns hutr mycket som helst att se och göra, det är så vackert.  Längtar redan till nästa gång.
Dom här dagarna var precis vad jag behövde efter en trist sommar med defekt konstant värkande fot och massa andra tråkigheter.