14 oktober 2019

FullSpruttHelg




















Ny vecka allaredan. Helgen som nyss passerat gick i en farlig fart och vi fick gjort en hel del.
I lördags plockade vi ihop dom utav Gustavs grejer som vi bestämt skulle slängas. Hans zebrasäng och lilla tält får vara kvar här hemma.
Vi hämtade upp Ingrid som även hon hade gjort en rensning hemma och bilen blev ganska fullproppad med en massa trasigt och förbrukat skräp.
Kretsloppscentralen hade inte slagit upp grindarna ännu när vi rullade in, vi är alltid tidigt ute och det skyller jag ingen annan än mig själv på. Hatar att komma sent!
Gick snabbt att slänga grejerna i rätt container, erkänner att jag är ganska kass på det där. Men är man bara läskunnig så brukar det reda upp sig.
Kattlådan, alla hans filtar, klösträdet, plastburen och metallburen...sorgligt att se det ligga längst ner i dessa containrar.

Efter vi släppt av Rudolf här hemma stack vi vidare på Barkarby och Outlet. Vi hade bestämt med Erika att vi skulle hämta henne strax efter 12.00 vid pendeln eftersom hon ville hänga med oss till Ikea. Därför hann vi med ett Rustarace, Lekmer, Chilli, Dollarstore och ett besök på Babyproffsen.

Emilie mötte också upp oss på Ikea eftersom hon var tillfälligt barnfri och hade lite tråkigt. Vi började med fika förstås. Varsin lyxräkmacka, kaffe och en liten sagolikt god kladdkaka.
Ingrid bjussade, tack rara du!

Tänk att det är väl totalt omöjligt att lämna Ikea utan något inköp? Jag handlade nya djupa tallrikar. Var liksom tvungen eftersom kvällens varmrätt krävde sådana. Sen slank det gamla vanliga ner i kassen också ljus, servetter och några fler fotoramar.


På kvällen ställde sig Rudolf i köket (som alltid) och fixade till en otroligt god trerätters till tre av sina favorittjejer. Eller jag hade paxat ansvaret för desserten.
Till förrätt blev det carpaccio med kapris, rostade pinjenötter, hyvlad parmesan, ruccola och lite balsamicokräm, whaoooooo! Köttet var så himla tunt skivat av butiken att upplägget inte blev det finaste. Men gott var det och det var huvudsyftet.




Varmrätten var så god, Moules frites! En favorit, lite kladdigt att äta men så fantastiskt gott.
Hade dock lite problem när jag hade köpt tre nät blåmusslor och vi konstaterade att vår största kastrull är på endast 5 liter?! Hade behövt en minst dubbel så stor.
Kocken löste det bra ändå och delade upp musslorna i två omgångar. Slutresultatet blev såklart magiskt.
Mätta som troll bytte vi uterummet mot soffan i vardagsrummet för att kolla på Sveriges EM-kvalmatch mot Malta.
Kaffe och desserten gick det lite trögt att få ner eftersom vi var vrålmätta hela gänget. Jag hade gjort det enkelt för mig och gjort en cheesecake i glas. Hade räckt om jag gjort den i varsitt  snapsglas...haha!
Sverige vann matchen plättlätt och Ingrid cyklade hem i ösregnet medans jag somnade i soffan.
Älskar att somna i soffan....sover bra där.

Även söndagen var en aktiv dag här hemma. Satte igång med lite välbehövlig städning och plockning. Jag började i uterummet. Dammade, torkade, pyntade, fixade, vek ihop filtar och plockade lite i leksakslådan. Hittar små minnen från Gustav överallt. Pälstussar på mattan, en fästingborttagare som jag letat hela sommaren efter. Hans kattlucka sitter kvar och kommer så fortsätta att göra. Skurade luckan som var lite smutsig men lät hans strån från pälsen sitta kvar.
Rudolf tog en stor sväng med sin bästa vän...dammsugaren. Är det något han kan så är det att dammsuga, herrejävlar vad han far omkring med den där maskinen i hela huset.

För mig blev det ett hastigt slut på det hela. Jag fick så fruktansvärt ont i nacken, vänster arm och axlarna. Jag borde lärt mig vid det här laget att det funkar inte att hålla på så här mycket när min utslitna halskotpelare och diskbråck bråkar med mig. Enda sättet att bli någorlunda smärtfri är att ta mina värktabletter och lägga mig på sängen på vänster sida med kuddarna placerade på rätt sätt under nacken och huvudet.

Blev inget mer städande för mig efter det. Låg mest stilla hela dagen. Idag mår jag bättre men har fortfarande ont, det har jag alltid.

Nu ska jag strax veckohandla och sen åker jag till mamma en sväng. Anar att hon har slut på både frukt, mjölk och fika bröd.
Hästvecka den här veckan, två nätter nu och sen hela helgen. Ska bli kul men jag är lite orolig hur det ska gå med smärtan


Här bokas det pensionärsresa! Skepp ohoj! Viltbord med Eckerölinjen inom kort. Erika kvalar dessvärre inte in...haha ❤




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar