11 oktober 2017

VinresaPiemonte2017

Nu har det gått ett par dagar sen jag kom hem från Italien. Vet faktiskt inte vad jag ska börja berätta om denna fantastiska resa vi fick äran att följa med på. Allt var bara så roligt och välordnat.
Tack rara Åke, Eva och Hampus Gilck ni är bara bäst! I särklass den roligaste resan jag gjort i mitt liv.

Jag sammanfattar resan med dessa ord: Skratt, vinprovningar i massor, fantastisk god mat, goda viner, nya vänner, magnifika vyer, vinrankor, sena kvällar, tidiga morgnar, gott kaffe, vingårdar i flertal, trevligt och mysigt hotell, skön kudde, sov som en stock, ont i nacken, värme, sol, storinköp av välsmakande årgångsviner och sen kommer jag inte på något mer.

Här kommer lite bilder, tokklickade med både Iphonen och kameran. Har valt ut några, finns ett par hundra till att välja på.






Sådan här utsikt skulle man ha varje morgon när man vaknar


Inte Anden i flaskan men väl Åke i flaskan ❤



Klockan är 10.00 och det är dags för resans femte vinprovning. Har blivit hyfsat bra på att snurra glaset, stoppa i näsan och dofta. Man kan som ni vet spotta ut i en liten hink om man föredrar det och kan ni tänka det gjorde jag flera gånger. Omöjligt för mig att dricka vin i fem dagar med start vid 10.00-tiden varje dag.


Det blev några välsmakande Aperol Spritz


Vackra La Morra 530 m.ö.h. Vilket ställe, jag blev gråtfärdig. 
Kringelkrokväg upp och faktiskt ner också. Inget för åksjuka.


Lite mat igen då. Alla måltider lunch som middag var mellan 4 och 6 rätter. Och vilken mat sen då, ALLT var så gott. En middag satt vi nästan fem timmar och avslutade med dessert 00.30. Italienarna kan det här med mat, viner, trevliga umgänge med rara vänner.



Jag gick bananas i vingårdarna. Druvorna var redan skördade men det fanns lite rester kvar till mig.
Nebbiolo heter druvan och av den framställs bl.a mina favoritviner Barolo och Barbaresco. Nebbiolo betyder förresten dimma.




Mera vinprovning!


och en till....orka!


Rock´n roll Aperol


Här bodde vi, rummen var utrustade med hårda sängar och en hård kudde som gjorde att jag tro det eller ej kände mig ett litet uns bättre i nacken. Kan kanske vara en kombination av ett jämt vinintag också. Annars så gick det sådär med smärtan. Förmiddagarna mådde jag bäst men sen framåt eftermiddagarna blev det värre. Försökte vila så mycket jag kunde och jag låg alltid på hotellrummet och vilade någon timme innan avfärd till middagen.


Sista lunchen med det här sköna gänget. 25 grader, magisk utsikt och mat och vin som gjorde mig lycklig. Hoppas vi får chansen att hänga med nästa år igen, för en resa till är planerad och kön ringlar sig redan lång av intresserade vinvänner. Undrar om mutning funkar?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar