17 september 2018

TippToppHelg


Tror du att han klarar sig nu? frågade Stella lite oroligt när vi lämnade morfar hemma med disken för att åka till Willys och handla lördagsgodis och lite chips.
Hade nattgäst i lördags och det är så fantastiskt roligt. Det är ett under att hon är tyst när hon sover när hon annars pratar i ett, utan överdrift!
Efter fyra sagor när hon skulle sova hann vi avhandla mycket. Bl.a  att månen går upp när solen går och lägger sig, hon visade hur man gör när man tar djupa andetag, hon förklarade varför mina ben var mjuka och sladdriga, beror på att jag är så gammal. Hrmmmmm!? Att man måste lära sig att dela med sig och att vi borde klara oss att dela på ett täcke under natten. Det skriker förskola om henne, tänk vad mycket barnen lär sig och utvecklas när dom går på förskola.

Hon är väldigt intresserad av vem som är min pappa, mamma, mormor, morfar, farmor, farfar o.s.v. Drog hela släkten och när jag kom till min pappa Arild utbrast hon glatt: Just ja! Det är han på kylskåpet! Emilie har nämligen ett foto på morfar Arild just på kylskåpet. Helt rätt!
Stella hade lite svårt att förstå att inte hon har någon morbror, hon vill gärna ha en. Förklarade att hon har en moster och en faster och då svarade hon att det får väl duga. Älskling ❤
Innan hon somnade pussade hon mig på kinden och sa Godnatt min vän, sov gott! Ungefär som om det var hon som nattade mig.

Vi har så kul när hon är här, massor att göra. Leka i lekstugan, gå till lekparken, pyssla, äta, fika, mata katten och handla lördagsgott. Stella vill alltid duscha innan hon ska sova. Jag satt på toalocket medans hon gjorde av med några kubik vatten och en en halv flaska duschtvål med Frostmotiv.
Efter det var det dags för lite film på Ipaden och chips och godis. Inga större mängder, tror faktiskt inte hon är så förtjust i godis.

 I söndags hade jag en överraskning åt Stella, vi åkte till Bålsta för att besöka leklandet. Ett ganska litet men helt perfekt lekland för en fyraåring. Lagom stort.
Var en del barn där, alla hade föräldrar med sig vilket är kravet men nästan alla satt en bit därifrån och fikade, pratade och ägnade mer tid åt sina mobiler än att se till sina barn.
Vissa barn röjde runt och gapade hemskt! Trängde sig i köerna, for omkring som galningar och visade inte någon som helst respekt eller hänsyn. Stackars barn med så oengagerade föräldrar. Trodde reglerna var att man skulle ha koll på sina barn men tydligen icke. Vi hade i alla fall kul och Stella var glad, det är huvudsaken.

Hade ondare än vanligt i nacken när vi kom hem. Kostar på att åka rutschkana och fara runt i ett lekland ett par timmar. Är så in i helvete less på att jag inte kan göra någonting utan att den konstanta värken eskalerar. Hatar det och har svårt att acceptera. Vilade en stund medans Stella kollade på Greta Gris. Kändes bättre efter en stund och vi gick till lekparken för att gunga. Var ett superhärligt varmt väder som måste utnyttjas.




Senare på eftermiddagen kom lilla familjen för att hämta hem sin telning. Alessia gick direkt till plommonträdet. Hon älskar plommon ❤ Tänk att tröjan hon har på sig har min mamma stickat till Stella när hon var liten. Superfin!




Finns ingen sötare! Möjligtvis någon som är still i mer en tre sekunder...hahahaha, skoja förstås. Älskade lilla barn, hellre en aktiv ettåring med spring och bus i benen än en passiv stackare som knappt rör sig. Du är underbar ❤ och mormor konstaterar kasst att jag inte hänger med i ditt tempo.



















När lilla familjen åkt hem kom nästa godbit.  Var ett tag sedan jag såg henne och jag blir lika glad varje gång. Tänk att jag har världens bästa barn ❤ Jag var lite trött och hade ont efter dagens lek så det var skönt att koppla av med Erika i uterummet medans Rudolf fixade till en supergod middag. Hemmagjord Janssons frestelse!!! Hur gott? Sill, lax, räkröra och annat mumsigt. Erika och jag hittade en slatt överblivet rött som vi drack under njutning.

Till middagen rotade jag i vinkylen och tog fram det goda vita vinet vi köpte i Piemonte på den lilla gulliga vingården Cascina Vano. Förjäkla gott!
Emilie hade med sig fikabröd till oss när hon hämtade Stella. Hon hade gjort chokladbiskvier i långpanna....asså, där dog jag lite. Så gott och tydligen plättlätta att både baka och äta.

Två nätters arbete nu, amen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar