16 januari 2019

RöjFartLedigAvdankadGreger

Efter en ganska intensiv jobbhelg med fullt upp mer eller mindre hela nätterna var jag mer än slut i kropp och knopp när jag stämplade ut på måndagmorgon. Nu är jag av olika anledningar ledig i 2 veckor, känns både bra och dåligt såklart.
I går gjorde jag en favoriträtt till middag. Tareq Taylors krämiga italienska kycklinggratäng. Har ni inte testat den så gör det, den är oerhört god och lättlagad och serveras med pasta eller ris.

 

Vi har länge pratat om att vi måste ta tag i vårat förråd på övervåningen. Ett förråd där vi mer eller mindre har skyfflat in allt sånt vi inte längre använder eller har plats för.
Man kan gå in och backa ut, så fullt är det. Pinsamt värre, men vi har inte haft någon som helst ork att röja där tidigare.
Nu bestämde vi att vi skulle ta tag i det kommande helg. Medans jag dukade av i köket hörde jag Rudolf på övervåningen, han hade liksom redan tjuvstartat. Ivriga pöjk! Då var det väl lika bra att köra igång då! Rudolf lyfte ut alla flyttlådor och hjälp vad mycket skoj man hittade.
En nostalgitripp som hette duga vill jag lova. 
Främsta anledningen till detta röjande förutom att vi behövde få lite ordning var att leta fram passande leksaker till barnbarnen INNAN dom blir tonåringar. Vi har dessvärre helt galet slängt det mesta av leksakerna, vet inte riktigt hur eller om vi ens tänkte inför renoveringen för 11 år sedan. Det mesta hamnade i containern utanför, GALET!
En annan anledning var också att våra barn ska ha det lite lättare att ta reda på alla grejer efter oss när vi har ställt i tofflorna för gott. Hoppas det dröjer ett tag men man vet aldrig när man ramlar av pinn. 



Rudolf hittade sin gamla hjälm #51 från den tiden han arbetade som brandman.
Numera prydd med autografer från alla gamla kollegor.

 

Även jag hittade en skatt! Min skedsamling som jag helt förträngt. SKEDSAMLING?!?
Som tonåring samlade jag tydligen på skedar från Sveriges alla hörn. Jättebra att ha! Toppen! 
Mina arvingar kommer tjäna storkovan om dom säljer samlingen. Kommer kunna resa långt för pengarna....kanske ända till Södertälje. 


Jag köpte inte alla skedar själv som synes. Här en påse från min gamla mormor Linnea som varit i Mora och tjackat sked åt mig. Rart!


 Vi fick ihop ett lass passande leksaker till våra små. Bl.a My Little Pony och danska lyckotroll i flertal, Duplo med tillhörande Duplohus.
Dessutom var minst 5-6 flyttkartonger fyllda med gosedjur. Dessa få våra barn gå igenom och se vad som ska behållas/slängas/skänkas bort. 


Och sen....mina handsydda pedagogiska Walldorfdockor som mina egna barn ratade på direkten. Få se om barnbarnen gillar dom bättre. Som jag kämpade med dessa dockor, gick på kvällskurs och lärde mig tillverka dessa. Nu gör man inte dessa dockor på en kvart om nu någon trodde det. Det var ett jäkla göra minns jag speciellt för mig som hade 2:a i syslöjd. Nu ska jag bara leta fram lite kläder till skönheterna sen blir det docklek...eller inte beroende på hur dom tas emot av Stella och Alessia. Fortsättning följer.....

 

Häromdagen var jag och hälsade Carlos och hans systrar.

 
 

Alessia har börjat övningsköra men jag tror hon behöver några fler lektioner.

Nu ska jag strax bege mig mot Kungsängen. Carlos ska rastas och sen ska jag hämta småflickorna från förskolan. Det ska bli kul! Men fasen vad kallt det är, 12 jäkla minus.
Längtar till våren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar