19 december 2016

SegernÄrMammas

PUH! Det ordnade sig till slut! Efter fyra dagars krigande, mailande, ringande, snyftande och ett och annat välplacerat svärord ringde då plötsligt mammas biståndshandläggare i tisdags och berättade att hon fått en servicelägenhet i Bro Servicehus.

Gjorde ingenting alls att jag blev väckt efter nattjobbet av ett sådant glädjande besked, jag blev så chockad att jag grät en skvätt i luren. Kanske var dumt, vill inte visa mig svag inför dessa oempatiska människor som bestämmer över andras liv och livskvalité.
Hoppade ur sängen och ringde/messade i turordning till mamma, Emilie, Erika, Owe och Rudolf. Kan ni fatta hur glada vi är?

Nu är det mycket att ordna. En flytt kräver massor av oss. Känner att den här julen kom lite olägligt. Kan vi skjuta upp julafton en månad? Sen vi fick beskedet så har jag inte gjort annat än pratat med en massa olika människor i telefonen. Allt snurrar fort nu inte minst i huvudet på mig. Hinner ingenting här hemma, är för den delen sällan hemma heller. Är mycket hos mamma just nu, hon är lite deppig och jag behöver stötta henne i allt. Deppig mest för att vara helt beroende av andra. Men nya lägenheten är hon glad för förstås.


Så här ser dom närmsta dagarna ut för mig. Har idag hunnit bocka av i alla fall en punkt, kanske den viktigaste. Samtalet med Upplands-Brohus. I morgon åker jag och skriver kontrakt. Mamma kan inte följa med. Anledningen vet ni redan...just det trappan.


Vi firade segern mot kommunen med favoritbakelsen Budapestrulle 


Balkongen högst upp till höger är mammas. En fin liten tvåa med öppen planlösning, STORT badrum och det viktigaste...HISS!  Vi hade familjeråd i söndags och bestämde att vi flyttar mamma i mellandagarna. Före jul känns lite väl stressigt, vi kan ju inte bara "kasta" in henne i en ny lägenhet. 

Detta är såklart en stor omställning för henne. Redan i veckan börjar jag packa och köra saker hon inte är i behov av just nu. T.ex hela innehållet i hennes bokhylla, vitrinskåp, förråd m.m.
Som tur är så är jag långledig nu. Ansökte akut om lite extraledigt i mellandagarna också och jag är så tacksam för min fantastiska gruppledare som fixade vikarie direkt till mig. Men så är jag ju extremt poppis också på jobbet....(ironi på hög nivå!) Jobbar inte nästa gång förrän den 30/12, perfekt.

Bara att bita ihop och slutföra uppdraget. Uppdraget att mamma ska få en bättre livskvalité. Kunna gå på toaletten, duscha, borsta tänderna i ett badrum. Kunna ta sig ut med rullstolen, besöka frissan, tandläkare, läkare och andra som vill besökas. 
Det är fanimig en mänsklig rättighet! Och jag tänker förstås på alla dom stackars gamla människor som inte har några anhöriga som kämpar. Stackars satar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar