2 juli 2019

TippenToppenHelg



Helgen som nyss passerat blev en riktigt bra helg. Efter en engångsdos Betapred blev jag till slut  bättre i min förbannade allergi. Är så sjukt jäkla less att må så här nu men snart är det över, förhoppningsvis.

Alessia var hos oss från lördag till söndag, första gången hon skulle övernatta och det gick så bra. Hon somnade fort, jag läste "Totte badar" två gånger sen var det godnatt. Enklare barn finns inte.
Men som ni vet har ju jag stora problem att sova när Stella eller som nu när Alessia skulle sova  bredvid mig i våran säng.
Jag var jättetrött och gick och la mig bredvid det lilla snusande flickebarnet redan vid 21.30 i hopp om att somna per omgående. När Alessia vaknade 04.27! hade jag inte somnat ännu....tur att man är van att vara vaken på nätterna.
Jag ligger och oroar mig för allt! Andas hon? Tänk om hon ramlar ner? Gick och hämtade två köksstolar och ställde som "staket". Oj, nu andas hon fortare! Sen luktade det lite kiss, läcker blöjan?
Nej, det gjorde den inte, det var lugnt. Hon låter snorig, tänk om hon inte kan andas!
Nu gnyr hon! Hjälp, kände på hennes ben och hon var jättesvettig. Upp för att byta täcket till ett lakan bara, lätt fixat eller inte. (Ja, vi kör täcken året runt här hemma)
Svårt att treva i mörkret efter ett lakan i våran skjutdörrsgarderob. Dessutom envisas Rudolf att ha alla sina jäkla slipsar på en antik mycket oduglig slipshållare som man först måste flytta på INNAN man kan dra ut korgarna för att leta efter ett lakan i totalmörker.
Alla slipsar ramlade förstås ner i en färggrann hög på golvet eftersom denna uråldriga uppfinning i trä är totalt värdelös.
Smög ut till uterummet och hämtade en liten rosa Diggiloofilt istället. Nu blev det svalare för henne.

Tillbaka till sängen, kröp ner och försökte sova...men då kommer nästa orosmoment...Gustav kom jamande i någon slags felstämd falsett.
Upp som en skott för att lotsa honom till sina matskålar som alltid är överfyllda med två sorters mat. Men han föredrar som ni vet alltid att dinera med sällskap, så även denna natt. Jag satt trött på en köksstol (dom få som inte stod vid sängen) och tittade på när han åt. Gör så varje natt, flera gånger ibland. Mmmm, han är lite lätt bortskämd, kraken.

När katten ätit klart lyfte jag helt sonika ut honom i uterummet och stängde dörren, går ingen som helst nöd på honom där. Finns även två välgödda matskålar och friskt vatten på plats, dock inte med något sällskap. Sen kan han när han vill passera ut genom kattluckan.

På´t igen, sova var det, nu tror jag klockan var närmare 03.00 och hjärnan gick på högvarv. Kissnödig igen! Upp igen då..och så ett glas vatten när jag ändå var i farten.
Nästa orosmoment var när jag kom på att hon kunde fastna med huvudet i våran sänggavel. Hennes syster drar sig alltid mot mitten när hon sover med mig, men den här lilla drog sig mer norrut i färdriktningen. Våran sänggavel består av smidespinnar på rad och såklart trodde jag hennes huvud skulle kila fast där.
Sen höll det på så där tills en mycket glad och gullig liten tjej vaknade strax före 4.30.

Det första hon sa när hon vaknade var att hon ville titta på morfars moppar, hon älskar allt var fordon heter.


Victoria heter den här moppen, det har hon full koll på.


Inte den största men väl en fungerande liten pool till Alessia. Ska köpa en större snart, detta blev ett litet kul felköp. Vissa svårigheter för henne att simma på mage, men barnet var nöjd ändå. Ösa och hälla vatten är en favorit hos alla barn tror jag.

Det var riktigt varmt i söndags, vi hade tänkt att hitta på något, kanske åka på någon liten utflykt men vi stannade hemma i skuggan på gräsmattan istället.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar