3 juli 2019

VinprovningWithAView



I brist på annat matnyttigt att skriva om fortsätter jag istället min reseskildring med dag 3 i Toscana.
Efter frukost klockan 8.00 packade vi in oss i minibussarna med siktet inställt på Montalcino. Resan tog drygt en timme och färden gick över kringelkrokiga vägar, vackra landskap och jag hade spypåsen beredd i knät. Tror inte man kan titta sig mätt på Toscanas underbara natur.

Första stoppet i Montalcino var på en liten söt familjär vingård som hette Nostra Vita. Tre systrar tillsammans med sin 72-åriga söta pappa äger och sköter gården. Här produceras endast 10 000 flaskor vin varje år.
Vi togs med på en fin och mycket intressant vandring bland alla vinrankor som även blev som en liten konstnärsrunda eftersom en utav systrarna är konstnär. Överallt fanns det mycket fina skapelser i alla möjliga material att beskåda.


Dessa vackra föremål var gjorda i papier mache 


Lilla fina pappan på Nostra Vita målade varje etikett på flaskorna för hand, förstår ni? För hand, flaska efter flaska. Helt fantastiskt!



Med magisk utsikt i detta vackra uterum fick vi sedan prova vingårdens viner.
Fick nypa mig i armen, är jag med om det här?



Den här vinprovningen rankar jag högst av veckans alla provningar vi var på. Miljön, utsikten, konsten, mysiga familjen, sällskapet, vinerna och allt runt omkring var underbart. Skulle lätt kunnat sitta kvar där ännu.


Det blev ett par lådor här med och Rudolf beställde även rakvatten...nej, grappa heter det visst.
Fick nyss mess från Kivik att leveransen hade anlänt.


Ytterligare ett konstverk att beskåda. Fyra vackra damer i en soffa av plåt. 


Familjen på Nostra Vita hade en glad liten hund också. Hon hette Luna och fick såklart också vara med på vinprovningen. Hon gillade osten som vi generöst lät henne smaka på.


Efter lunch i Montalcino gick färden vidare mot Montepulciano där fri lek ett par timmar stod på programmet.


Men vi kom inte så långt, det var över 30 grader och vätskedepåerna måste fyllas på.



På kvällen hade lilla rara familjen Gilck roddat med egen vinprovning på hotellet. Massor med god plockmat inhandlades på Coop?! och viner från våra besökta vingårdar avsmakades under ledning av sommelier Hampus och Doktor Per. Behöver jag säga att vi njöt i fulla drag? Alltså det här gänget, fasen vad jag gillar alla ❤



Vilket otroligt trevlig kväll vi hade!  Hampus körde ett quiz med oss också med det högaktuella  temat viner.
Mitt lag vann inte, men jag är heller inte helt säker på hur poängräkningen gick till. Anar fusk.....


Mina tre favoriter
❤❤❤ 

Återigen stort stort jättetack för allt ni ordnat, fixat, styrt upp och låtit oss få vara med på.
Ni är bäst!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar