4 mars 2017

OroTrötthetÖverkördFortfarande



Ska bara dra lite kort om mötet igår, jag vet att en del är nyfikna. För det första vill jag säga att jag är inte alls främmande för ett schemabyte, men jag tycker att det inte gått till på rätt sätt. Som tur var tyckte inte facket heller det gått till på rätt sätt.
Under alla mina 32 år jag arbetat på natten så har det alltid funnits en dialog, en kommunikation mellan chef och arbetstagare innan ett schemabyte.
Vi har i god tid fått veta att nu måste vi snart byta schema och vi har kunnat förbereda oss och inte boka några roligheter och semestrar innan vi visste hur vi skulle jobba.
Vidare så har det oftast funnits två förslag som vi har fått tittat igenom, minst en månad innan genomförandet. Vi har fått gett synpunkter, önskemål och flyttat nätter. Och till slut har alla oftast mer eller mindre varit nöjda. Kallas DELAKTIGHET! Här finns ingen delaktighet, dialog eller kommunikation, bara att rätta sig i ledet. Usch! Den bortflugna arbetsglädjen lär ju inte bli bättre efter detta.

Nu, här på min arbetsplats så smackades det upp ett schema i personalrummet exakt 14 dagar innan det ska påbörjas.
Vi som var långlediga, sjuka eller hade semester fick ingen som helst information. Vi glömdes bort. Tur att jag har i alla fall en rar kollega kvar i nattgruppen som tog en bild på schemat och messade mig sent i måndagsnatt.
Fick en chock såklart av att se att vi skulle gå tillbaka till att arbeta singelnätter och att en långledighet i mitt fall var fem nätter. Fem nätter där två går åt att sova (en när man vakar av och en när man ska gå på igen) och man hinner inte vända tillbaka dygnet på resterande = hälsorisk.

Att sen anhöriga på arbetet har fått veta alla dessa förändringar före personalen är ytterligare ett exempel på min tvivel. Det tjatas att detta måste ske för verksamheten, det är ju vi i personalen som är verksamheten! Utan oss, hur hade det sett ut då?

Vårt schema lyder inte under Arbetstidslagen tydligen och med det kan jag säga att säkert 90 % av alla nattarbetare i Sverige inte heller lyder under denna lag.  Jag har väldigt många vänner som arbetar natt på sjukhus, olika boenden nattpatruller m.m och alla har en långledighet på mellan 7-11 nätter.

Många av oss mår naturligtvis dåligt av det här, vi grubblar och min magkatarr börjar göra sig påmind.
Någon som har ett nattjobb över till mig?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar