27 december 2018

JuLaFtOn2018

Årets julafton var något mer fartfylld än förra årets. Kan bero på att två små glada barn blivit lite äldre. Förra året var Alessia bara ett halvår och sov mest hela julafton. Ett år senare och vi skojar om att hon är som en tornado (inte still en sekund) och ett äldre och båda två var toktaggade inför Tomtens besök. Stella undrade sååååå NÄR Tomten skulle komma. När den rödklädda mannen från grannhuset nummer 32 väl kom var båda två väldigt blyga och ville inte gå fram och få sina paket om inte storkusinerna följde med som stöd.
Lite skillnad från förra året då Stella tjattrade i 180 med Tomten och var snabb att ge honom sin påse med ihopsamlade nappar eftersom hon just på julafton valde att sluta med napp. Gick hur bra som helst!
Eftersom vi inte har någon större släkt, i alla fall inte på min sida blev antalet gäster bara 11 personer.
Slänger in lite bilder huller om buller, orkar inte ens försöka få dom i ordning. Tror dom är klickbara för förstoring..


Bollhav! Den perfekta julklappen till Alessia, hon hade så kul! Bollar i hela vardagsrummet och jätteglada barn, Stella kallade det förresten för bollbad, ganska smart. Ett rent under att vi gamlingar klarade oss från både lårbensbrott och handledsfrakturer då bollarna var många och lätta att snubbla på.







Emilies supergoda efterrätt. Pepparkakscheesecake, en solklar favorit. 

 

Ett stilla försök att få till årets julbild....gick sådär. 

 

En ryggsäck med favoriten från Babblarna blev en succé, hon bar den hela kvällen och passade också på att packa ner det hon tyckte hon behövde i den. Som t.ex våran fjärrkontroll till batterislingan i granen upptäckte vi senare. Lilla älsklingen ❤


 Carlos tyckte nog det blev lite väl stimmigt.  Inte lätt med två fartfyllda småsystrar.


Halvtafflig bild från 2018 års line up. 



 Två av mina hjärtan ❤❤ 

Vid 19.30 åkte våra gäster hem. Jag kastade mig på soffan och vilade en halvtimme innan det var dags att åka och jobba. Kan erkänna att jag var lte lätt trött.  Men natten gick bra och timmarna hyfsat snabbt. Ganska mysigt att jobba storhelger faktiskt, inget konstigt tycker jag. Har gjort så i 40 år nu! 
Är ledig nyårshelgen i alla fall. Det blir ett stilla firande med en hostande make och en vettskrämd, skräckslagen katt som inte kommer komma fram förrän på nyårsdagen. Hatar fyrverkerier!

Idag har jag sovit länge, klev inte upp förräns efter 9.00. Var i väg till Alessia och Carlos en stund på eftermiddagen då Jogge och Stella hade ett ärende på byn. Alessia och jag lekte, lästa nya kattboken och sjöng. Tänk att hon helt plötsligt sa mormor! MORMOR för första gången! Jag blev så stolt men det satt långt inne och endast EN gång sa hon det trots idoga tjat från mig. 

Dagens middag var Janssons jävla frestelse för FJÄRDE gången den här veckan. Erkänner att jag redan dagen efter julafton var less på julmaten, nu är det mer än nog. I morgon blir det pasta! 

Nu blir det soffan, kaffe, VM-krönika, hostande halvgrinig make, tovig katt som ska friseras i morgon men det vet han inte ännu. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar