3 september 2012

Mina åsikter om GBP, obs: MINA!



Ny vecka nya tag!  Är både förvånad och glad, efter min nystart som Viktväktare (hade uppehåll under min semester utan för den delen inte äta rätt, jag struntade bara i att vara aktiv som Onlinemedlem)
Ja, i alla fall jag körde igång förra måndagen och vägde mig idag. Hade tappat 0,5 kg detta trots ett flertal konditoribesök och en smarrig plankstek i Vara.
Nu är jag på banan igen och det är härligt att kunna äta sig smalare och må så jäkla bra!!
Kroppen är pigg och jag känner mig alert som en 25-åring.

Viktväktarna är toppen! Man äter precis vad man vill, allt har ett värde i form av Propoints.
Sen förstås är det ju bra om man inte överstiger sina dagliga PP.
Tycker man att man vill äta mer eller vräka i sig godis eller nåt så kan man lätt jobba ihop extra PP, så kallade AktivitetsPP.
Detta gör man enklast genom att a.k.t.i.v.e.r.a sig och helst bli svettig i både panna och under armarna.
Som jag gjorde igår och idag t.ex. Igår 1,5 timmes PW genererade i 9 extra PP att stoppa i sig under veckan.
Och idag skuttade jag runt med Darin i lurarna i 50 minuter och klickade således i 5 extra PP.
Plättlätt!
Frågor på det?

Jag skulle aldrig i helv...     lägga mig på operationsbordet för att få min magsäck förminskad.
Finns inte på kartan!
Varför överhuvud taget ska man operera sig, man har väl ändå tuggat sig till sin fetma själv?
Då får man väl göra något åt den också?
Finns väl andra operationer som måste vara hundra gånger viktigare hos Landstingen än dessa?
Stora kostnader för sjukvården för folk som är feta? Sjukt tycker jag!
Okej, om det nu skulle vara fara för ens liv och man snabbt måste gå ner halva sin vikt då kanske.......fast nej, jag är starkt skeptiskt till detta.
Och alla biverkningar/komplikationer? Inte det minsta kul....här är några, finns säkert flera:
  • Vitaminbrist 
  • Rullgardiner av överskottshud på kroppen.....?
  • Ökad risk för alkoholism
  • Håravfall
  • Magproblem, förstoppning m.m
  • Trötthet
  • Frusenhet
  • Dumpning
Skulle aldrig orka ha ens en av ovanstående resten av mitt liv. Nu säger jag inte att alla GBP-opererade får dessa.
Men dom är väldigt vanliga, enligt statistiken.
Är det värt allt detta? Sen är det ju alltid en risk under själva operationen också, som vid alla operationer.

Är det så viktigt att bli smal snabbt?  Har alla dessa som opererat sig verkligen provat någon annan metod till hundra procent?
Tveksamt, och kom inte och säg att man går upp i vikt efter man ätit sig smal, det kan man faktiskt göra efter en GBP också. Jag vet flera.
Och då måste man väl ändå tycka att det var ett onödigt ingrepp?

Detta är min personliga åsikt, jag skriver precis vad jag tycker. Och så här tycker jag om dessa onödiga "skönhetsoperationer" som kostar Landstingen alldeles för mycket pengar.

Nu ska jag ha fruktfrossa. Platta persikor, runda persikor, bananer och vindruvor.
Här finns ingen risk för dumpning......








14 kommentarer:

  1. Där kom det! ;)
    En rejäl dumping i mitt tycke! /mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det må jag säga att det var. Men jag tror inte du skulle vilja råka ut för en dumping? Men alla har vi olika åsikter och det ska vi ha. Men tryck inte ner dom som verkligen behöver detta.Alla har inte skaffat fettet för att dom ätit sig till det. Många har ärftliga faktorer, jag är en av dom :(

      Radera
  2. Mycket bra skrivet mamma! Jag håller med till 100%.

    SvaraRadera
  3. Heja Ewa!!
    jag tycker du är så duktig.

    Go go go

    Åsa

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig Ewa! Det kostar Landstinget multum med dessa operationer och det finns dom som inte sköter om sin hälsa efter sin operation och ser likadana ut efter något år bara. Självklart ska personer i extremt behov av operation få det men jag tycker att det ska vara "den sista" utvägen. Det gäller att hitta ett sätt som fungerar för en själv, vilket du verkar ha gjort. Kämpa på ;)

    Kramar EM. ps Elsa hälsar till Gustav d.s

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAg håller med alla måste hitta och leta efter sitt sett. Och Ewa du är jäkligt duktig som kämpar på och du verkar må så bra och ser så fräch ut så fortsätt nu år efter år du fixar det...!!

      Radera
  5. Hej Ewa ! Absolut så får alla ha sina egna åsikter inget snack om det, Men alla äter inte sig till fetma många har det ligger i gener och äter knappt något alls och går bara upp och upp visst jag gick ner i vikt NÄR jag tränade styrketräning 4-5 dagar i veckan och red samt bantade hårt.!
    Men när tiden inte räckte till och kroppen sa sitt efter hård träning i över 1 år förutom ridnmingen som var 6 dagar i veckan så vart det jobbigt Men visst då gick jag ner massor men gick allt plus en hel del till efter. Och när jag började jobba natt blev det värre.

    Om jag inte hade opererat mig nu när mitt BMI låg på hela 42 så hade jag kostat Landstinget ännu mer pengar pga diabetes, hjärt infarkt,Stroke, Knä operation, sjukskrivning pga av värk i kroppen . Så jag tycker det är bra att denna utväg finns och det är en lång prosedur innan man väl får godkännt att göra detta. I varjefall hos Landstinget ca 1,5 år tar det att bli utredd i varje fall för mig och det tycker jag är bra.
    Och visst det finns dom som inte sköter sig efter operationen men jag tror det är en liten % av alla som fått göra den. Själv har jag mått otroligt jävla bra efter och kan äntligen börja promme.nare motionera och leva igen. Det var inte så lätt med en vikt på 123 kg Och värk i knän , rygg och i själen. Nu har jag sagt mitt Sussie

    SvaraRadera
  6. Ja, jädrar vilken cirkus det blev! Har jag tryckt ner någon?! Jag skriver ff bara precis min åsikt. Passar det inte så läs inte!

    SvaraRadera
  7. Ja det vart fart på snurran absolut. Och visst jag tog åt mig lite det erkänner jag eftersom jag gjort en operation efter ha haft 40-60 kg övervikt i många år och fick göra GBP alla får inte det!
    Nu kan jag motionera utan att det är farligt för hjärtat och det är jag väldigt glad över och jag mår otroligt bra!
    Men Ewa ibland får man reagera en blogg är ett fritt forum för den som har bloggen ! Så ;)

    SvaraRadera
  8. Hade missat detta inlägg och samtycker till 110 % med dig Ewa! Finns säkerligen undantag, men det känns som att många idag ser det som en snabbfixutväg. Tyvärr. Jag förmodar att det inte var syftet med detta ingrepp från början. Känner dock till ett fåtal som genomgått detta och i vissa fall vet jag att de inte har provat allt. De har sedan gjort operationen och tappat hur mycket som helst. Men istället för att "sköta sig" börjar knapra godsaker för att bevisa att de viisst kan.. Jaja, ville bara säga att jag håller med och att jag inte tror att det är svårare än att ha balans mellan intag och uttag. Och regelbundenhet. :)

    SvaraRadera
  9. Du har alltid varit en klok kvinna Elina!

    SvaraRadera
  10. OJ OJ OJ!!!
    Vilken aktivitet det var här...
    Jag är en läsare som hoppar in på bloggen lite då och då eftersom jag inte hinner läsa varje dag, jag är ju en upptagen kvinna ;)

    Jag är nog benägen att hålla med dig Ewa i ditt tycke angående dessa operationer. Självfallet finns det människor som inte kan gå ner i vikt och behöver akut hjälp med att gå ner i vikt då det finns en hälsorisk och därför opereras, men hur gjorde man innan denna operation kom ut på marknaden för "vanligt" folk?

    Så vitt jag vet var vi i detta land smalare förr och det berodde förmodligen på att man rörde på sig mer, åt mindre onyttig mat och la sig i rimlig tid på kvällarna eftersom man var trött efter en hård dag på arbetet. Idag har man jobb som är mycket mindre fysiska och det innebär att man måste röra på sig mycket mer på sin fritid, dessutom håller vi på att bli storkonsumenter av snabbmat i alla möjliga olika former och all denna mat är absolut INTE hälsosam. Det är det man MÅSTE ändra för att överhuvudtaget KUNNA gå ner i vikt, man MÅSTE RÖRA på sig tillräckligt mycket för att förbränna fett och förbränningen är ju olika hos alla. Dessutom MÅSTE man ändra sina matvanor och inte äta alldeles för mycket så kroppen inte kan förbränna det man äter och rör man dessutom för lite på sig så går man ju upp i vikt, svårare än så är det inte. Kroppen fungerar ju lika för alla (mekaniskt), det gäller ju bara att hitta rätt för just sin kropp. Självfallet finns det undantag, som alltid och dessa bör landstinget hjälpa, men är en operation det första som bör göras? Har dessa verkligen prövat allt?

    Jag undrar dessutom hur landstinget kollar upp att dessa personer verkligen HAR testat allt?
    Det är ju lätt att säga att man gjort det eftersom man verkligen vill gå ner i vikt och antagligen mår dåligt av sin övervikt, men jag misstänker att det i själva verket faktiskt inte är så att man faktiskt gjort det. Vi är ju människor allihop och det är lätt att slå sig för bröstet och säga: Jag är så duktig jag har försökt allt, men jag går inte ner i vikt ändå! Jag kan banne mig lova att alla har försökt att gå ner, i korta perioder då man verkligen ansträngt sig men sedan trillar man tillbaka i samma gamla bana igen, alltså den man hade innan man "verkligen" försökte. Det är ju samma i allt annat i livet också, varför skulle bantning vara något annat? Ska man varaktigt gå ner i vikt för resten av sitt liv MÅSTE man ändra sitt sätt att leva sitt liv FÖR GOTT och inte i perioder av bantning till och från för det kommer aldrig att fungera varaktigt!

    Nu finns det en risk att folk blir tokiga och skriker rakt ut när jag skriver detta och säger: du är ju smal, du har ju ingen aning, du kan inte veta OSV OSV OSV!
    Men jag tror ändå att jag har rätt i det jag säger, de flesta KAN VISST gå ner i vikt på egen hand, men det är ett HÄSTGÖRA att klara det. Idag hinner folk knappt ens se sina egna barn på dagarna eftersom man är på jobbet från tidig morgon till sena kväll, då inräknat transport till och från jobbet vilket resulterar i att det är en omöjlig ekvation att hinna med att faktiskt banta och röra på sig så hårt som man faktiskt måste utan att ändra alla sina rutiner och sånt är INTE alls lätt, det är ju det svåraste man kan göra i livet.

    SvaraRadera
  11. Så åter till frågan, hur kan landstinget veta att man gjort sitt allra bästa för att faktiskt gå ner i vikt?
    Jag tror inte att de kan veta det, utan får lita på vad patienten säger i denna fråga och det hävdar jag är som att fråga en anorektiker: Har du ätit ordentligt idag? Anorektikern: Ja, självklart har jag det (enligt dennes syn på att äta ordentligt) att det sedan visade sig vara ett äpple på hela dagen är det ingen som vet förutom anorektikern själv. Det är ju likadant med alla sjukdomar eller laster man har. Jag är rökare och erkänn nu alla rökare, visst vill man gärna säga att idag har jag rökt 5 st cigg, fast det egentligen är 10st. Eller när man har druckit alkohol, då säger man ju gärna att man druckit mindre än man egentligen har. Visst är det så för alla, om man nu vågar erkänna för sig själv. Varför skulle det vara annorlunda för de som lider av övervikt eller fetma?
    Nej, nu måste jag avsluta denna diskussion eftersom jag skulle kunna skriva en hel bok när jag väl kommer igång att skriva!
    Jag håller med dig Ewa, en stor del av dessa operationer är onödiga eftersom många skulle klara att gå ner på egen hand OM man verkligen anstränger sig och verkligen vill ändra sitt liv för gott, inte i perioder av försök.
    Jag förstår att vissa kommer reagera på detta inlägg, men detta är mina åsikter och precis som ni påpekat tidigare så får man tycka precis vad man vill och detta är MIN åsikt i ämnet.
    Jag ser gärna att det fortsätts att diskutera i ämnet eftersom det är en del av vad som ska hända i en blogg, men börja inte smutskasta varandra för sånt är på så låg nivå att då kan man likaväl vara tyst för då förlorar diskussionen sin mening!
    Nu avslutar jag FORT innan jag börjar diskutera i något HELT annat ämne, som smutskastning, rasism, människor idag och deras ego eller barnuppfostran... för då misstänker jag starkt att det fort kan bli MÅNGA fler kommentarer på bloggen!
    PUSS till er alla som läser och glöm inte att i Sverige har vi rätt att tycka och tänka som vi vill, än så länge iallafall tack och lov! :)

    SvaraRadera
  12. Läsvärda länkar om GBP:

    http://www.kostdemokrati.se/mariajallow/2012/09/05/whistleblower-avslojar-overviktskirurgin/

    http://www.aftonbladet.se/halsa/article15128760.ab

    http://www.lg.se/upplev-och-utveckla/Hela-tiden-forbattras/Lara-av-misstag/Avled-efter-gastric-by-pass-operation/

    http://www.aftonbladet.se/halsa/article13520691.ab

    http://www.aftonbladet.se/halsa/dittinre/article7424643.ab

    SvaraRadera