19 september 2012

1-0 till mig!




Godmorgon kompisar!

Med risk för att det blir ett jäkla hallaballo igen bland kommentar och på andra sociala medier så sätter jag på mig skyddsvästen och hjälmen.
Det handlar naturligtvis om den heta potatisen, fetmaoperationer, gastric bypass.
Måste bara ta upp det här!

Nya siffror från stor studie gjord av docent Martin Neovius på Karolinska Institutet visar bl.a detta:

  • Ej kostnadsbesparande, fetmakirurgin är dyrare än förväntat
  • Opererade får förvisso lägre läkemedelskostnader 1500:-/år fast först efter 7 år.
  • Fast då steg istället kostnaden för kostttillskott och tarmmediciner
  • Lika stora eller t.o.m högre sjukvårdskostnader för opererade 
  • Idag opereras 8500/år jämfört med 700 för tio år sedan!
  • Ibland (ganska ofta) behövs det två!? operationer för att det ska bli riktigt bra (250 000:- ca!)
  • Fetmakirurgi är ett bra ABSOLUT sistaalternativ eftersom det minskar risken för framtida sjukdomar
  • Vilket precis är detsamma om man går ner på annat sätt, det minskar också risken för framtida sjukdomar
  • Man måste ha bättre kontroller innan man beviljas operation. Frågar läkaren har du provat någon annan metod? Klart som fasen att man säger ja! Men vem kollar det?
Allt handlar enligt docent Martin om att man måste ÄNDRA SITT ÄTBETEENDE! 
Sluta ljuga och säga att jag äter ingenting bla bla. Man ljuger bara för sig själv.

Detta inslag visades igår på Tv4 nyheterna, riktigt intressant. 

Och med detta vill jag ha sagt att jag självklart respekterar de opererades val men kom inte och säg att det är kostnadsbesparande, för det är det inte!
Samt att det inte får ses som en snabb och enkel bantningsmetod som det i vissa Landsting faktiskt görs nu.





3 kommentarer:

  1. Mycket bra mamma! Intressant fakta, kul att nyheterna börjar ifrågasätta detta också.

    SvaraRadera
  2. Ja jag tycker ju att man ska sköta sig efter en så stor operation. Och för att börja gå upp igen måste du pressa dig med den ena dumoingen efter den andra och det tycker jag är klantigt om man gör. Är man mätt är man och det går inte för mig att äta mer i varje fall. då gör det ont !
    1-1,5 dl är vad jag får i mig per gång.
    Men jätte bra fakta, Alla läkare kommer med olika fakta om olika saker ADHD propagandan har massor med olika experter pratat om i flera år kommit fram till olika fakta!
    hjärn skada eller inte hjärn skada hur man nu kan se olika på röntgen !?

    Men absolut bra fakta Ewa intressant så av med skyddvästen

    SvaraRadera