12 december 2018

TjackaNyttÖra?


Dagen började med tidig uppstigning klockan 7.00, har svårt att sova länge nu för tiden. Säkert åldersrelaterat det med. Finns det ens äldre människor som sover länge om morgnarna? Sitter inte alla vid köksbordet i flanellpyjamas klockan 5.00 och läser morgontidningen och dricker snabbkaffe?
Min pappa gjorde det i alla fall, vardag som helg.

Ringde och fick prata med en trevlig sjuksköterska på Bålstadoktorn. Eftersom jag inte fick i mig hela penicillindosen och örat inte känns helt bra satte hon upp en läkartid åt mig.
Femte gången på sex veckor som jag besöker doktorn för örhelvetet!
 Doktorn tittade noga och länge  med ovanstående instrument i örat och utbrast glatt: Du har väldigt långa hörselgångar! Jaha, är det bra eller anus?...höll jag på att säga men hejdade mig i sista stund. Långa hörselgångar? Mmm, någon ska väl ha det också, man får vara glad för det lilla.
Behövde inte äta mer penicillin utan jag fick istället Betnovatlösning att droppa i öronen 2 gånger/dag. Det skulle tydligen vara bra. När jag hämtade ut dropparna sa apotekspersonalen att det var en väldigt generös doktor jag varit hos.
Hon hade nämligen skrivit ut 12 flaskor fördelat på 4 uttag. Ordinationen var 1-2 droppar 2 ggr dagligen. Kanske var det mina långa hörselgångar som hon tänkte på när hon skrev ut receptet, går ju liksom åt mer då.


Slank in på Willys på hemvägen. Trots tidig förmiddag var det hyfsat fullt med ståivägenmänniskor. 
Rafsade därför snabbt åt mig det jag behövde, typ en julskinka, röda sidenband, en mjölk och en Plopp. Vid kassan insåg jag snabbt att jag inte behövde köpa ovanstående tidning. Jag är redan mer än en perfekt kattägare. 
Javisst, jag äger Gustav men jag är mer som en betjänt/uppassare/slav åt honom.
I natt när jag efter mycket roterande i sängen äntligen lyckats somna så blev jag väckt, inte en gång, inte två ej heller tre gånger. Han har svårt att bestämma sig vad han vill. I natt var det "ta en nypa lyft", dricka vatten i handfatet, sitta och glo i hallen för att sedan äta en skvätt med betjänten som sällskap. 
Vid 4-tiden var jag less på divalaterna och släppte (läs lyfte) ut kraken i uterummet och stängde dörren. Där finns allt han behöver såsom sköna möbler, mat, vatten, kattlucka och numera en fantastiskt fungerande portabel luftvärmepump så han slipper frysa. Jag somnade om på två röda!




Bakat 2018 års pepparkakshjärtan. I år var det varken någon ökning eller minskning av antalet familjemedlemmar utan samma antal som 2017 och det är jag glad för.
Är inte supernöjd med kristyren men jaja, nu är det gjort och i morgon ska dom upp i köksgardinen som alla andra år. 1986 började jag med det här påhittet. Emilie var 1 år och det blev simpla 3 hjärtan att tillverka. Hjälp! Vid snabb uträkning har jag alltså hängt kakor i gardinerna i 32 år....



När jag ändå var igång så gjorde jag lite annat kakpyssel också. Plättlätt! Allt som behövs är en bit kartong, limpickadoll och pepparkakor. Sen är man hemma. Kände mig lite som Ernst faktiskt ett tag.

Slutsvamlat för idag. Nu ska jag ta mitt sjuka öra och gå och lägga mig. Tar väl med mig en flaska Betnovat och fyller upp hörselgången tills det svämmar över.

Godnatt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar