28 september 2015

IblandOstronKräftorRäkorTrivsVi



Tänka sig! Att jag, den båt och vattenrädda stackaren har varit på kryssning. Och kan ni tänka... jag tyckte det var fantastiskt kul!
Att åka på kryssning en söndagskväll är lika med att gästerna är minst 90% pensionärer vilket passade oss minipensionärer väldigt bra.
Hela resan flöt på väldigt fint allt ifrån det vi klev på bussen i Bålsta i går klockan 14.25  tills vi klev av samma buss i Bålsta igen exakt klockan 17.05 idag.

Hytten var okej, gillar inte trånga utrymmen och vill alltid sova med både fönster och dörr öppna. Hittade inget fönster och hyttdörren kanske inte varit så smart att sova med öppen. Dessutom ville jag inte plugga in öronpropparna trots snarkningar och andra för mig oigenkänliga otäcka ljud.
Var rädd att jag inte skulle höra några mayday, maydayutrop ifall faran skulle vara framme och man skulle vara tvungen att hoppa i livbåtarna.
Tackar Åsa S för dom nätterna vi tillbringat på hotell tillsammans för en herrans många år sedan. Då fick man lära sig att noggrant kolla nödutgångar, räkna steg och höger och vänster vid en eventuell rökutveckling alternativ brand.

Somnade väl framåt småtimmarna och vaknade av att jag kände mig iakttagen av en förbannat hurtfrisk nyduschad/nyrakad make klockan 07.04...mitt i natten! Han var hungrig medans jag själv ville sova, somnade nyss ju. Tänkte först klippa till honom så han somnade om men valde att pallra mig upp till den fantastisk trevliga frukostbuffen. 
Lyckades få i mig två små skinkmackor och tre koppar kaffe. Var mest fascinerad över hur mycket folk kan äta och ännu roligare hur irriterade en del blir om dom måste köa...haha! Fast det var knappt inga köer för båten var långt i från fullsatt. Men en icke stresstålig gubbe fick ett utbrott på en stackars tant som valde att smöra sina mackor där brödet var framdukat, vilket såklart stoppade upp den näst intill obefintliga brödkön. Sånt gör man inte ostraffat i Sverige...
Rudolf var i himmelriket och åt det mesta av det som det bjöds på; lax, sill, äggröra, korvar, ägg, pålägg, bacon och lite till. Att man kan äta så bastant så tidigt är för mig en gåta.

Huvudsyftet med resan var att vi skulle glufsa i oss denna skaldjursbuffe som vi lockats av på TV-reklamen. 495:-/person visade sig vara en riktig lyckträff. Herregud, så mycket gott det fanns vackert uppdukat: hummer, krabba, kräftor, havskräftor. knivmusslor, blåmusslor, räkor, rökta räkor, hummersoppa, skaldjurspaj, massor med goda ostar, röror, bröd, grönsaker och säkert mera som jag glömt. Åt ostron för första, men inte sista gången, var jättegott.
Rudolf ville dricka champagne till, är inget vidare fan av denna dryck. Men det var gott det med och passade bra ihop med alla skaldjur.

Vi satt länge och åt och njöt av allt det goda, drabbades mer eller mindre av matkoma så resten av kvällen satt vi i Seglarbaren och lyssnade på en kille som spelade piano och sjöng vackert.
Som ni vet så älskar jag att studera mina medmänniskor, på denna båt fanns alla sorter. Helt galet vad skoj vi hade.  Det var "tantgänget" som sjöng med i varenda låt, trots dom inte kunde ett ord av texten. Men har ni sett hur det ser ut när någon försöker sjunga med fast inte kan texten?
Det fanns tjejgänget som var ombord för andra avsikter än dom vi hade, nämligen dansbandet Fernandoz.
Vidare försegick det vad vi tror någon bridgeturnering eller liknande ombord, vi såg många som satt och spelade kort lite överallt.

Idag har vi mest strövat omkring på båten, suttit ute på däck i det fina vädret, är rogivande att titta på havet.  Ätit buffé till lunch, superfräscht och fantastiskt gott det med och billigt! 195:-/ person och då ingick det man ville dricka.
Deltog i Allsången klockan 11.00, haha. Var inte alls så många sångfåglar, utom tantgänget från gårdagskvällen förstås, på plats och Rudolf passade på att sova en stund sittande i soffan. Dessvärre missade vi Bingon....grrrr (skoja!)
Här kommer bildskörden från våran 22-timmarskryssning, lite halvsuddiga som alltid.

 Han hugger in för glatta livet
 Hej då Gröna Lund och Stockholm
 Min hrrmmmm...tredje tallrik, men säg det inte till någon
 Krabbor och hummer
 Massor med suddiga men väl så goda ostron
 Mera hummer
 Sådärja!
 Vackert väder i morse när vi lämnade Mariehamn
 Nakenbadare, isberg eller kanske ubåtar?
 Birka hette båten
 Fanns roliga hissar med havsutsikt
 Ja, jädrars vad vi sjöng
 Han ser kanske lite ansträngd ut pojken, kan bero på pistolen han har mellan skulderbladen.

Japp! kommer bli flera resor med denna båt det har vi redan bestämt. Var riktigt skoj.















1 kommentar:

  1. Vad bra att du fortfarande kommer ihåg att kolla nödutgångar och räkna steg. :) Förhoppningsvis kommer man aldrig behöva använda sig av det. Men om så underlättar det en hel del om man är förberedd. Det är många som fått stå ut med mina ideer när jag varit ute på vift.

    SvaraRadera