19 april 2016

UtflyktTillStoraStaden


Idag tog Anne och jag 10-tåget mot kungliga huvudstaden. Resan gick fint utan vare sig signalfel eller lövhalka. Vi gick först till Scandic Continental som ligger precis vid Centralen. Herregud, vilket hotell!
Vi fick en rundvandring av Annes vän Sussie som arbetar på hotellet som marknadskoordinator, vilket drömjobb.  Hotellbaren på takterrassen på våning 8 kommer vi med all säkerhet besöka många gånger. Magisk utsikt och magisk mysfaktor!


 Trapphuset


Takterrassen som jag har en svag aning om att vi kommer besöka 
många gånger under Eurovisionveckan.



                                                                  Inget för höjdrädda


På väg mot Kungsträdgården sprang vi på ett jättetält. 
Ska jag någon gång tälta så ska det vara i ett sånt här fast helst inte på Sergelplattan


Nästa stopp var en träff med klockan. Nedräkningsklockan som räknar ner dagar, timmar, minuter och dra på trissor till och med sekunder till finalen den 14 maj.


Klockan spelade musik och Anne blev lycklig att just La det svinge med Bobbysocks spelades när vi var där.  Anne läste senare att klockan även skulle avge en mild doft. Kanske av Christer Björkmans rakvatten eller nåt, vad vet jag. Vi kände ingen odör alls.





















Såklart blev det en selfie med gökuret och min glada norska vän och vi konstaterade att en selfiepinne snarast skall införskaffas. Armarna räcker liksom inte till till alla våra selfies och groupies.


Vidare till Skeppsbron och det pågående iordningställande av Euro Fan Café/Club 
som byggs upp just på Skeppsbron, nedanför Slottet, precis vid vattnet.
Där blir det rajraj i två veckor. Euro Café för allmänheten på dagarna och sen Euro Club för ländernas delegationer med artister och ackrediterade (jag och Anne) på kvällarna. 
Barer, uppträdande, restauranger, fest, tjo, tjim och säkert en och annan fjäderboa.
 Ganska kul skulle jag tro.


Årets första men långt i från sista utelunch intogs på Stortorget och Café Kaffekoppen. Härlig känsla att äntligen kunna sitta utomhus. Solen värmde faktiskt skönt när den väl tittade fram.


Vi valde att vara nyttiga. Varsin hälsotallrik, Ramlösa och en jättepotta med kaffe latte.
Allt smakade väldigt gott.


Självklart blev det ett besök i Kungsträdgården och alla dessa vackra blommande körsbärsträd.
Vi var långt i från ensamma som ni ser.


På eftermiddagen åkte jag till min lilla favoritkille som blev jätteglad förstås. 
Fast på bilden ser han aningen skeptisk ut, hihi.


 Dagens kulinariska middag var en makaronilåda. God, annorlunda och vi blev mätta.
Precis det jag var ute efter.

Dagen har varit så bra, vi har haft kul. Jag har gått en del och det straffar sig nu vid vila i soffan. 
Har en väldigt värk i häl och underben. Och jag som trodde jag var på bättringsvägen..icke tydligen.
I morgon ny utflykt, kanske inte riktigt lika kul. Cliffhanger de luxe.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar