15 december 2014

KapVerdeDel1

Nu ska jag äntligen försöka i ord och bild dela med mig av veckan på Kap Verde.  Som ni redan säkert har förstått så hade vi det helt fantastiskt underbart. Vi har skrotat omkring i den varma solen på hotellområdet utan vare sig skor på fötterna eller plånbok i fickan. All inclusive är praktiskt, framför allt på detta resmål eftersom det var ganska dyrt att äta ute.
Enda nackdelen är väl att man äter och dricker konstant och det var lite tragiskt att se att vissa av gästerna blev salongsberusade redan vid lunchen. Dock inte gästerna i bungalow nummer 427 vi var skötsamma och faktiskt inte onyktra en enda gång.
Okej då, lite fnittrig och mer pratig än vanligt var jag kanske en kväll.....men det var det enda. Vrickade inga fötter som tur var, eller dom är ju redan färdigvrickade, går omöjligt att vricka dom flera gånger.

Tror vi blev lurade faktiskt, när man såg hur drinkarna blandades. Hälften sprit och hälften läsk eller juice eller vad man nu beställt för drink.
Vissa gick inte att dricka för det smakade bara sprit men då var det så smidigt  med det lilla oranga plastbandet runt handleden, då beställde man bara en ny och hoppades att den var bättre. Trots starka drinkar blev vi alltså inte onyktra, var något lurt med det hela.

Så här såg våra dagar ut på ett ungefär:

Vi vaknade vid 7.00-tiden och Rudolf stack ut på en entimmes springtur. Efter dusch så väntande den dignande frukostbuffen där det fanns allt. Och även sånt som i alla fall jag inte brukar äta till frukost som t.ex pommes frites, pannkakor med chokladsås, bacon, ägg i alla former och pasta.
Tillbaka med stinna magar till bungalowen för att börja den dagliga insmorningsprocessen. Tog en stund innan det var klart och efter det gick vi lagom kladdiga till stranden och parkerade oss i varsin solstol.
Vid ca 12.30 så masade vi oss ner dom 50 meterna till en utav poolbarerna för lunch för att sedan gå tillbaka för lite vila/sova i solstolarna. Jag höll mig mest i skuggan, var lite för varmt för mig. Även fast det blåste konstant så var det väldans hett emellanåt. Dessutom är jag hysterisk rädd för hudcancer.
Vid 16-17 var vi mätta på solen och gick dagens andra långpromenad på 50 meter till poolbaren där det var Snackstime. Pizzaslicar, sallader, fruktsallad, kakor och annat som gjorde så blodsockret höll sig på en bra nivå samt att inte strupen torkade ut onödigt i värmen.
Lite vila hemma innan vi duschade och vimmade till oss inför kvällens middag som var tillgänglig mellan 19-22.
Sen blev det alltid en nattfösare i baren en trappa upp innan vi stupade i säng runt 22-23. I baren höll även alla italienare igång med dans, sång och kackel som ingen jäkel förstod sig på, men kul att titta på.

Endast ett par gånger tog vi oss utanför hotellområdet, jag mådde dåligt av att se alla dessa skitiga haltande katter och hundar som ingen brydde sig om. Sen när man var 20:e meter blev påflugen av folk som vill erbjuda sina tjänster, tigga pengar, vatten m.m, sånt pallar inte jag! Blir så illa berörd av sånt.

Vi hade det mycket bättre på hotellområdet, där fanns allt. Till och med katter som mådde bra.
Många kanske tycker man är knäpp som inte såg oss omkring mera men syftet med våran resa var bara en sak...AVKOPPLING i en solstol i solen och det lyckades vi med.

Har massor med bilder, vet inte hur jag ska sålla ut och visa er. Tror jag kategoriserar, börjar med bilder från flygresan och lite på hotellområdet. Håll tillgodo:

Var strålande sol och klarblå himmel 11 000 meter upp i luften.

Rudolf var trött och sov med gamnacke nästan hela den ca åtta timmar långa, sega flygresan.
 Vi såg en vulkan!

Älskar flygplansmat! Ser kanske inte så aptitligt ut men det var det. Någon slags kycklinghistoria med potatisgratäng.

Äntligen fick vi plastbandet runt handleden och en liten whiskey till Rudolf.

Här bor vi, precis vid stranden. Helt okej!

Bungalow 427 med hustomten i rutig Dressmannskjorta som sig bör.

Tänk om man bodde med detta strandnära läge för jämnan?

Matskålar till katterna under fikusen, varm i hjärtat!

Nu orkar jag inte mera. I morgon väntas det mer bilder, tror jag kör mattema då.