11 maj 2015

OveRivalMatIVärldsklass



Smygbild i mörkret

Vilken helkväll vi hade i går. Ni känner ju mig vid det här laget och vet att jag föredrar att vara ute i god tid. Väldigt god tid blev det i går. Redan klockan 16.00 så hade vi parkerat oss i dom sköna fåtöljerna i baren på Rival på Mariatorget, en timme innan föreställningen skulle börja.
Och det var tur det, för då var det varken folkstorm, köer eller huggsexa om sittplatserna. Rudolf bjussade generöst på ett glas vitt till mig och en GT tills sig själv.

Föreställningen var helt fantastisk! I fem kvart så fnissade jag mest men satt även med tårar i ögonen, den var rörande och eftertänksam.  Johan Rheborg tolkar surmulen Ove perfekt, bara hans kroppsspråk får mig att skratta.
Har alltid sagt sen jag läste boken att Rudolf är en Ove och visst sjutton stämmer det, bitvis. Man ska kunna backa med släp,  man ska kunna skilja på olika pluggmodeller.
Lägg sen till  inspektionsrundor, teknikfientlighet och att ris inte är mat utan här äter vi kött, potatis och sås, exakt som Rudolf. 

Efter föreställningen så gick vi två trappor upp till restaurangen för att få i oss lite mat, jag var superhungrig.
Det visade sig vara ett bra val av restaurang, herregud vilket ställe. Personalen var superbra så förbaskat trevliga och serviceminded. "Vår" kille som serverade oss var så där trevlig och lättsam på ett okonstlat sätt. Verkligen rätt man på rätt plats. Han fick beröm, maten fick beröm och hela stället fick beröm av oss.

Vit sparris med lufttorkad svenska delikatesser, mjukbakad äggula och friterad purjolök.
En förrätt i världsklass!
Stekt lammrostbiff från Välnäs Gård med kroketter av lammbringa, rökt vitlök och ramslökscremé.
Kan helt ärligt säga att det här var det godaste jag ätit! (vet två som ler nu)
Det smakade så mycket och var helt magiskt gott.
Världsklass Rival!

Kaffe till mig och en irish coffe till maken innan vi betalade, 
snackade mer med våran servitriskille och sedan åkte hem.

Hade en släng av matkoma i soffan vid hemkomst, somnade till och med i från Johan Falk.

Nu väntar jag in Stella & Co som ska komma och gunga hos mormor. 
Köpte en gunga på Gekås åt henne som morfar äntligen fått upp efter mycket tjat från mig.
Tror jag kan utlova bilder på det gungande barnet vid ett senare tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar