7 augusti 2015

Copenhagen


Nu är vi hemma igen efter att ha tillbringat två dygn i den danska huvudstaden. Jag älskar Köpenhamn, finns så mycket att se och göra men den här gången tror jag bara vi ätit och druckit oss igenom staden.
Kom på att vi faktiskt inte har ätit ett endaste wienerbröd! Däremot smörrebröd blev det en del av.

Fanns mycket mer vi ville se och göra, men tiden var knapp. Vi ville inte vara borta från vår lilla Gustav för länge.

Fler resor dit blir det, otroligt smidigt att flyga med endast handbagage. Hann knappt sätta oss tillrätta i flygplansstolen så var det dags att kliva av.  Flygresor på en timme som ändå tar oss långt bort gillar jag.

Är ni beredda på bildregn? Bra, för nu blir det åka av! Jag tjatar vidare som jag brukar om oordning på bilderna,...orkar inte fixa.



Som av en händelse så var Madde och Robban av samma tanke som oss och tog sig en avstickare till Köpenhamn. Det var kul att mötas upp i Nyhavn på onsdagkväll för lite middag och mys.
(Alltså det är inte Robban på bild utan Rudolf om nu någon undrar)


 Lite dansk nattamat innan vi gick hem till hotellet som låg väldigt bra till ett stenkast från Tivoli.


Det märks att man blir äldre,  i går behövde vi en timmes vila innan rond 2.
Var väl kanske inte så smart att åka till en storstad med en defekt högerfot, jag har haft förbaskat ont och i går svullnade den upp ordentligt.



Koncentrerad kartläsare och lycklig nybliven skoköpare.  


 Fantastiska Nyhavn



Som dom turister vi var så åkte vi naturligtvis en sightseeingtur med båt.
Åkte förbi båten Moster.......


....och en miljard turister som flockades runt Den lille Havfrue. Danmarks mest fotograferade turistmål berättade guiden. Märkte det och brydde mig inte så mycket för dålig bild från båten, 
jag har betydligt bättre bilder på henne som jag tog förra gången vi sågs.




Stella har en egen restaurang i Köpenhamn 


Här i ett gathörn intogs dagens lunch i går.

Där sitter han och väntar på sina smörrebröd, ölen är redan på plats.




Klart vi åkte det lilla turisttåget.....hör till tycker jag men inte Rudolf, fast han åkte med ändå. 


Nu är vi på Tivoli och flanerar runt.
 Åkte ingenting utan tittade mest på när andra skrek och var rädda.


Ska jag någon gång införskaffa en robotgräsklippare vill jag också ha en i kaninmodell.


 Tivolitåget åkte vi däremot inte.....:(
l

 




Se så hysteriskt nöjd pojken ser ut. Han beställde tre stycken olika smörrebröd...DET ÄR MYCKET och åt upp rubbet, tog sig en snaps (två!) som sig bör. 
 Killen som serverade oss var mäkta imponerad av Rudolf och hans aptit.
 Jag åt ett, en med rödspätta, räkor m.m.. Förjäkla gott och mättande. 
Ingen snaps för mig, har inte lärt mig snapsa trots idoga försök genom åren.

 

Frikadeller till Rudolf

 

Tack Köpenhamn för den här gången. Jag är säker på att vi ses igen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar