9 augusti 2015

NostalgimuseetMopedum


Är rädd att jag med detta inlägg kommer trötta ut er med alla bilder. Men jag har svårt att sålla bland alla jag tog på detta fantastiska museum.
Skriver inte så mycket mer utan klicka på bilderna och få er en tidsresa ni också.
Museet är uppbyggd som så att det börjar i affären från 1952 via högertrafikomläggningen -67 vidare till hippie och velourpappan fram till -79. Man får även följa mopedens utveckling under dessa år. 



Det här är vi! Familjen Persson på 60-talet på semester i våran husvagn som var av denna äggmodell.
Resan gick alltid/bara till Öland, samma camping varje år Eriksöre Camping lite söder om Färjestaden, samma sommarvänner och alltid kanonväder. Känner igen allt på bilden utom pappa kanske, tror aldrig han hade solglasögon men mamma är sig lik i blommig hemsydd klänning och jag i badmössa. Trots badmössa fick jag grönt hår av allt badande i saltvattnet. 
Mamma jobbade ibland extra som jordgubbsplockare och pappa sa alltid att vi var tvungna att vissla när vi plockade jordgubbar. Fattade aldrig varför, men såklart gick jag på det. Det var naturligtvis för att man inte skulle stoppa alla gubbar i munnen. Det var tider det! Pappa ville dessutom alltid köra på natten till Öland eftersom det var mindre trafik då. Jag och brorsan fick sova i baksätet, minns att jag sov på hatthyllan, hur det nu gick till. Hur fick jag plats och hur bekvämt och säkert var det egentligen?


 Party på sent 60-tal. Virkad keps hade jag också en när jag gick i årskurs 3, en rosa/vit (vad annars?)


Här är jag 1975 i mitt flickrum på Norrgårdsvägen. Vi fick äntligen varsitt rum Owe och jag (kul att dela rum med sin 18-åriga storebror)  Mamma och pappa köpte en blommig bäddsoffa i bruna färgnyanser och flyttade ut i vardagsrummet. Mitt rum gick i orange och brunt och jag hade exakt såna här bruna plastfåtöljer från Ikea, storblommiga gardiner och David Cassidy på väggarna.


 Velourpappan på 70-talet tillagar Konsums BlåVita fiskpinnar och pulvermos


 Minns ni dom här förpackningarna? 


 Medicinavdelningen var spännande


Dessa tefat i plåt med läderhandtag, minns att när man gick uppför pulkabacken
gjorde det så ont på knäna när tefatet slog emot där.


 Radio och stereoavdelningen


Kolla luftmadrassen och fotpumpen! Ett sånt här campingbord har väl alla haft en gång i tiden.


Hemmabaren på 60-talet

Bilhjälm! Våran granne Herr Isaksson en trappa upp hade alltid en sådan rutig hjälm på sig när han och frugan Anna-Greta var ute och åkte i sin vita välpolerade Vauxhall. 


 Här snackar vi klump-tv! Våran första tv såg ut såhär. När kanalutbudet -69 utökades till TVÅ! kanaler kommer jag så väl ihåg att man fick gå fram till tv´n och vrida på ett vred på högra sidan. 
TV 1 fanns på siffra 2 och TV 2 hittade man på siffra 8.  Veckans höjdpunkt var lördagens Hylands Hörna, då poppade pappa popcorn och vi myste i soffan tillsammans med Lennart Hyland.

  
Affär i början av 50-talet


Som jag skrev i förra inlägget, detta museum är väl värt ett besök.
Visst ser det häftigt ut?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar