25 juli 2013

Stadstur i hettan!



Det blev en heldag i stán med Rudolf, som för dagen var på ovanligt bra humör. Tog en del bilder som jag slänger in här.  Klicka och njut av dom.....



Vacker vy med träbåt och Karlbergskanalen. Vi är på språng mot Avesina på Kungsholmen. 


 Men var ute i god tid så en fika i Västermalmsgallerian hanns med. Första gången det serveras guacamole till räkmackan...?! Jag nöjde mig med en macchiato.


 Rolf klar hos audionomen, han har fått försämrad hörsel senaste året och behöver därför en annan modell på lurar.
Dom här var dom senaste, riktiga hightechgrejer med högtalare som stoppas in i öronen. Såklart inga högtalar i jätteformat men jag tror jag kan koppla i Iphonen i dom så kan vi poppa Lasse Stefanz på lördagskvällarna.
Smygbild när han ska betala kalaset, Ingeborg 87 år väntar ivrigt på din tur. Hoppas nu bara våran drulleförsäkring täcker hans klantiga bad när dom förra tappades, annars blir det dyrt.....

 

Vi tog tunnelbanan till Kungsträdgården och första depåstoppet med vininslag.
Här fanns mycket att titta på, såg massor av käcka magväskor, tubsockor, fotriktiga sandaler, kepsar, solhattar i av senaste snitt, turister och griniga svettiga människor. Semester på hög nivå!


 Sen satte vi fart på apostlahästarna och promenerade friskt. Vi gick mot Skeppsholmen....såklart.
Misstänkte att vi skulle hamna där. Rudolf gillar båtar och på Skeppsholmen finns många båtar...och stora är dom också.


Där ser vi en stor båt, Af Chapman........


........som vi gick ombord på.........
 

Lite mera att dricka för att hålla vätskebalansen i gång. Vi satt på ett soligt tokvarmt soldäck.




 En liten pippi gjorde oss sällskap


Nästa mål verkade vara Kastellholmen, Rolf har brådis. Frågade varför han var tvungen att älga på såinihelvete. Hans svarade att han inte kan gå långsammare för då ramlar han omkull....


 Här fick Rudolf gå i koppel


 Gröna Lunds senaste attraktion såg vi långt där borta i skyn, fasen vad folk skrek


Mera träbåtar, utanför Skeppsholmens Båtbyggarskola. Här stod Rolf länge och klämde och inandades tjärdoften medans jag sökte skugga.


 Va?! Egen brevlåda! Bor du här Rudolf?


Middagen intogs på folkvimlet på Drottninggatan. Supergod mat på italienska Polpettos uteservering. Oxfilépasta till mig, planka till Rudolf. Förjäklagott!



 Smällde till med varsin god drink innan hemfärd. Min är den röda! Som för övrigt också var förbaskat god och lättdrucken.
 

Till sist, hemfärd i ett pendeltåg som säkert bäst-före-datumet hade gått ut för 20 år sedan.
 Smygbild på våra medpassagerare i boskapsvagnen.

Summa summaro: Trevlig dag men lite för varmt att trava runt i kanske.
Rudolf var glad över sina nya öron och jag var gladast över god mat och dryck.

Men roligast var att komma hem till min finaste lilla kisse, han hade längtat efter oss tror jag.

Nu kör vi, tredje natten med kissen som bara vill en enda sak. Nämligen GÅ UT!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar