9 november 2013

Fin lördag!



På pricken klockan 10.00 fällde jag ut landningsställen på lilla Lulle utanför Poppel 6. 
Var 10 cm i från att få en vit jävla kombi rätt in i vänster sida på bilen. En okoncentrerad dåre körde ut precis framför oss och det blev en tvärnit och lite svordomar. Han såg uppenbarligen inte oss och JA jag kom från höger och hade lagen på min sida. IDIOT! Hade inte Ingrid hojtat till hade jag inte hunnit stanna, tur att hon såg jubelidioten.

Tog oss dryga timmen innan vi var framme vid Åsby Gård. Fanns mycket att titta och klämma på.
Köpte inte en endaste tomte! Tyckte inte det fanns någon som höll måttet. Jag är extremt kräsen när det gäller just tomtar. Elaka ögon och överdimensionerade näsor går fetbort. Brukar varje år köpa EN ny tomte men som sagt ingen "Tomte of the year" inköp på Åsby idag.

Ingrid bjöd snällt på fika och förbannat god räkmacka.  Fortsatte mätta och belåtna med att grabba tag i varsin kundkorg och lassa i det vi tyckte vi inte kunde vara utan.
I mitt fall lite fina ljuslyktor i rött och silver och två ytterkrukor. Blir perfekt till julen.
Otippat med ljuslyktor, har ju bara ett hundratal....typ!

Tog såklart en tur till Åsby Kött & Vilt innan vi åkte hem. Ligger alldeles bredvid och var en angenäm upplevelse för två köttälskare.
Mycket folk och svårt att bestämma sig för vad man skulle vilja sätta tänderna i. Bestämde mig för fyra skivor entrecote och ett par olika korvsorter. Rudolf älskar ju korv! Dessa var med 75 % kötthalt och inga som helst onödiga tillsatser. Han blev glad!
Entrecoteskivorna var stora som dasslock och smakade förbaskat gott till den ugnsrostade potatisen vi slängde ihop till middag.

På hemvägen stannade vi till på Hälla och besökte Rusta och Plantagen. Där fyndade vi i fyndhörnan  varsin urfin smidesljusstake för ynka 20:-.  Vilket fantastiskt kap, vi var nöjda.

Och nu kommer det ett bildregn a´la Ewa, d.v.s i yttersta oordning och oskarpa bilder.
Tror ni börjar vänja er. Vassegoda!

 Trodde först jag hittade en Carloskopia tills jag såg att han hade hängande öron, en mops kanske?
Eller en fralla innan öronen har rest sig.
 Renen Renée och massa tomtar
 Vackert pyntat i entrén
 Mitt bästa köp! Osmart att försöka ta en bild på staken när den är placerad på den svarta marmorbänken. Syns ju inte!
Till jul blir det förstås röda ljus och lite röda sidenbandsrosetter. Fint!
 Här sitter vi och gottar oss. Räkmackorna gick inte av för hackor och latten slank ner plättlätt.
 Det fanns ett minizoo också där vi sa hej till dessa oskarpa ankor eller vad det nu var för fjäderfän.
Hej jag heter Gulliver och blir bäst i profil.

Kött på längden, på tvären och i taket. Korvar, kotletter, kotunga och pölsa. Fanns allt och lite till.
Trevlig personal och fin gammaldags, hemtrevlig inredning. Lite speciellt att handla över disk, inget man gör dagligdags precis.

Nämen jäklars! Nu har jag inte tid med er längre. "Så mycket bättre" har redan börjat, mitt favoritprogram.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar