4 november 2013

Kaffe, Kött, Kravmärkt



Inga problem med sömnintaget idag heller, skönt. Gick upp vid tresnåret och tryckte till mig lite gott, färskmalet Jurakaffe. Alltså jag älskar den där kaffemaskinen! Den var förbannat dyr men har betalat sig flera gånger om. Jag tillåter mig erkänna att jag är en ganska kräsen kaffedrickare, något kan man väl ändå få unna sig.
Alla i familjen var inte överförtjusta i vårat inköp av Juramaskinen kommer jag så väl ihåg. En utav döttrarna (nämner inget namn med förnamnet börjar på E) tappade hakan och tyckte att vi kunde lagt pengarna på en Thailandresa istället.
På den tiden gillade hon inte kaffe men har ändrat sig på senare år och är nog numera ganska förtjust i vårat kaffe.
Favoritbönorna är Lavazza, godare finns inte. Jo, eller förstås om man råkar komma åt en påse kaffebönor från Starbucks, det smäller högre såklart.
Härligt att Starbucks kommer att öppna på Centralen i december, då är jag inte sen att bunkra bönor.

Sorry för romanen om kaffets vara eller icke vara.  Jag är en stjärna på att svamla och allt och inget!

Måste bara rosa köttet vi åt i går. Vi är köttälskare, erkänner det och jag skulle aldrig i helvete kunna bli vegetarian. Och med det vill jag förtydliga att jag gillar vegetarisk mat också, men kommer inte kunna släppa en rejäl köttbit ur sikte.
Därför känns det om än något lite bättre att köpa detta ekologiska, kravmärkta kött från kossor som har haft det bra under sin livstid. Fria kossor som betat i soliga hagar under hela sommaren och enbart ätit grovfoder vintertid. Dom slaktas på gården och slipper därmed långa inhumana transporter till otäcka stora slakterier.
Lite dyrare att köpa är det såklart, men det betalar jag mer än gärna. 250:- kilot för ryggbiffen, har aldrig ätit godare och så himla mycket dyrare är det inte än Willys där ryggbiffen brukar ligga på 199:- kilot.
Fantastiskt mört och en fantastisk smak! Kommer aldrig köpa kött på Willys längre. Middagen i går åts under tystnad och det berodde absolut inte på att det saknades samtalsämnen utan för att vi njöt,
i fulla drag. Ja, jäklar vad gott det var!

Köttavsnittet! Andra kapitel i min senaste roman! 
Tack för att ni orkade läsa mitt mässande, halleluljha. Nu ska jag steka falukorv får duga i dag med lite överbliven potatisgratäng från i går.

 Säg hej till Sune, grabben med dom glada kossorna!
Se så glad kossan är! Muuuuuuuuuuuuu!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar