23 november 2013

Sockerchock, köer, tomtar och pensionärer!



Väcktes av en trumpetserenad som hette duga av maken på sängkanten klockan 7.30 i morse.
Jag hade fel, det var bara Rudolf som snöt sig, en sån där riktigt, rejäl ursnytning som bara han kan åstadkomma då halva hjärnan följer med. Full pott i näsduken!
Sen petade han mig försiktigt med ena pekfingret mellan tredje och fjärde revbenet och undrade när vi skulle åka...
Han var ivrig pojken att komma iväg till Taxinge Slott!
Tror inte det var för dom 76 olika bakverken man kunde välja på, han har ju en gång i tiden sagt en mening som för all evighet kommer förfölja honom, nämligen: "Jag äter inte fikabröd!"
En sanning med modifikation, han om någon gillar väl fikabröd?! Men vi i familjen har kul åt det.....pikar honom hela tiden...."Men öööhhhh, du äter ju inte fikabröd?!"

Hur mycket folk var det då på denna julmarknad? Massor! Var att köa till allt, trängas med obstinata pensionärer som har problem med att förstå sig på varför man ska köa när man citat: "bara ska dricka en slät kopp kaffe". Vi stod en halvtimme i kö för att få sätta tänderna i tårtbuffén.

Men det var det värt, maken till pointsstinna skapelser har jag aldrig sett. Var svårt att välja, men varsin räkmacka var givet i alla fall.
Sen valde Rolf TVÅ godsaker till, en lakritspaj och en annan chokladhistoria.
Jag valde en hallonbiskvie, som var såinihelvitti god. Kaffe fick man generöst ta hur många gånger man ville. Tre koppar slank ner och hade jag vetat att kön till toaletterna var lika lång som senaste  första majtåget i Bro så hade jag struntat i kaffet.

Efter fikat tog vi trappan upp en våning för att titta på alla hantverkare som ställde ut sina alster.
Det fanns mycket, tovade tomtar, filttofflor, tofflade dukar, filtade vävnader, keramik i parti och minut, smidessaker, smycken m.m.
Köpte ingenting, var inget jag behövde sen var priserna en klass för sig som det brukar när det är äkta hantverk.

Pratade med en trevlig flicka som arbetade där. Hon berättade att det brukar komma ca 30 000 personer under dessa åtta julmarknadsdagar. Inte undra på att vi tyckte det var trångt!
Idag var det tydligen värre än värst.

Gick sedan en romantisk promenad runt slottet och ner mot vattnet. Fast så himla romantisk vet jag inte, som alltid skenar maken 10 meter före. Ingen tillstymmelse att försöka hålla handen eller prat där inte.

Nu blir det bildregn, håll till godo och som alltid ska bilderna gå att klicka på om ni glömt läsglasögonen:






Svenska Fotbollsförbundets buss åkte förbi oss när vi gick från parkeringen till Slottet.
Jag fick ett jäkla drag under galoscherna......fast det var bara ett gäng pensionärer....varken Zlatan eller Hamrén syntes till.



 Suddig lakritspaj och chokladgrej.


 Min lilla hallonhistoria, en sockerchock som höll mig vaken och speedad både länge och väl






 Längs strandpromenaden hittade vi det här, ett litet romantiskt krypin. Men Rudolf var inte sugen på någon romantik, han höll sig lååååååååååååångt före för säkerhets skull.


Här går han, mannen i mitt liv!


Jag gillar alleér, är något pampigt med det.  
Skulle vilja äga en egen allé. Sen skulle jag vilja ha en sån där liten grusrondell framför huset 
med en flaggstång i mitten.
Har alltid önskat mig en sån! Ska fråga Rudolf om han kan fixa en rondell framför Pettssonska.


Små vattendrag är också min kopp te...se så fint!

Jag ger Taxinge Slott 5 hallonbiskvier av 5 möjliga!
Trevlig ställe!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar