3 mars 2014

Grattis Pettssonska Palatset!


 I dag är det exakt 29 år sen vi flyttade in. Så här såg det ut då......

 

 ....vi bodde på en "byggarbetsplats" men var sjukt stolta över att vara husägare vid 24 årsålder, speciellt eftersom vi sparade in på dyra topplån och annat när Rolf gjorde rubbet själv.
Vi tog oss vatten över huvudet skrockade delar av släkten, vi hade storhetsvansinne sa andra,
varför inte bygga något mindre, inte 170 kvadrat sa den tredje, ni kommer aldrig ha råd att bo kvar sa den fjärde.
 Kan säga att det knappast var någon som var positivt inställd till detta bygge, utom vi då förstås.
Vi sköt från höften, satsade och bor kvar än. Det var lite andra räntor på den tiden. Minns att på det ena huslånet hade vi 14,34 % och på det andra 11,75 %! Fattar ni att det helt plötsligt blev väldigt billigt när vi fem år senare satte om lånen..till jag tror 7,5 % någonting...!?
Nu har vi typ 2,9 % eller nåt i den stilen...tiderna förändras.


Rolf kommer ha svårt att någongång flytta härifrån, han har som sagt gjort allting själv från trädfällning av 22 träd, grund, avlopp, gjutning av betongplatta och sen dessutom slagit i varenda spikjäkel alldeles själv, han är duktig! Elen gjorde Peter som även han var ung på den tiden, 21 år och okysst säkert fläckvist.


Så här såg jag ut på inflyttningsdagen 3 mars 1985! Vacker som en dag!
24 år, höggravid, stickade benvärmare, blåa velourmammabyxor, Knulpträskor och kortklippt.
Exakt åtta dagar senare föddes Emilie, den 11 mars, två veckor före utsatt tid. 


Så här ser Pettssonska ut 29 år senare...


 


4 kommentarer:

  1. Åh vad kul att se och höra historien bakom ert boende :) Vad fin du var i mage och benvärmare :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva-Maria, ja den där magen var inte så stor som tur var. Har aldrig mått så bra som när jag väntade Emilie.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Mycket fint, Fast finare nu.. När jag var 24 traskade jag också runt på en byggarbetsplats även kallad Ringhals och försökte få ett antal trötta gubbar , de flesta från finland att förstå vad jag sa och sedan få dom att göra något...Jag för min del var jag klädd i en kornblå overall med vita fransar. 12 cm höga klackar på skyddskorna, stövletter samt en skyddshjälm......

    SvaraRadera