30 augusti 2012

Bro-Vara-Bro på 36 timmar



Nu är jag åter i hemmets trygga vrå efter en kul resa i överraskningstema till Vara för att fira Erika som fyllde 25 år i går. Här kommer en bildexplosion som vanligt när det bloggas av mig.
Läs och titta på bilderna om ni vill annars låt bli!
 Inslagna paket, blomma, ballonger, tutor, paket från Hanna och Johan på väg att packas ned strax före avfärd i går vid 12.00.
 Jag körde ner till Vara på ny rekordtid! 3,5 timme! Vi stannade inte en endaste gång utan Emilie matade mig med hembredda mackor och Loka på flaska. Kissnödiga som satan väntar vi här på att det MYCKET exklusiva hotellets reception ska öppna klockan 16.00.
Emilie ringde receptionisten/ägarinnan (vad vet jag?!) Svetlana 16.05, hon var på G, himla bra att du passar tiden när vi kommer som gäster.
Snabbt ner till kondiset och invänta en ovetande 25-åring.
 Riggat och klart! Buller och bång! Ballongerna glömdes bort men det gör inget.
 Födelsedagsbarnet blev förvånad och överraskad såklart när helt plötsligt vi dyker upp.
Vi åt den goda frukttårtan, drack latte, kaffe, cola, Erika öppnade paketen.
Sen gick vi med tillbaka till skolan för middag och för att lyssna på den första spännande radiosändningen.
Efter ett tag lämnade vi Erika på skolan för det vankades lite festligheter för henne som klasskompisarna hade ordnat. Emilie och jag tog oss en tur på stan och åt en delikat middag med vin!

Lite bilder från Hotell Grepen, Hus Oxen rum nr 6:
Emilie håller sig uppdaterad
 
 Maffig entré. När jag skrev in mig på hotellet så utbrast Svetlana: Är ni från Bro???
Javisst, sa jag. Då visade det sig att hon bott här för 11 år sedan. Hon tyckte att Bro och Vara påminde om varandra, men där höll jag inte med. Vara är mycket finare!
 Emilie testar om det mobila har bättre täckning vid fönstret, nitlott.
Efter en skön nattsömn så ilade vi till den dignande frukostbuffén klockan 8.30.
På väg tillbaka frågade vi Svetlana i repan när det var utcheckning. Klockan 10.00 svarade hon...10.00???
Vi kom ju nyss, får vi stanna till 11.00 frågade jag. Nederbörd i form av regn kom från himlen och alla våra planer om PW och shopping i Vara stöp som en fura.
Javisst kunde vi stanna till 11.00. Tillbaka till sängarna för lite slappande. På slaget 10.00 så hörs plötsligt nycklar i dörren och in kommer Svetlana nr 2. Är ni kvar än, utbrast hon!
Ja, hej på dej du, välkommen in! skulle jag snabbt svarat men fann mig såklart inte.
Va fan? Man knackar väl ändå innan man rusar inte och kanske till och med ursäktar sig lite.
Amatörer!

Jag snodde i alla fall med mig den här! Det är en liten sport jag utövar, 
samlar på sådana här "Stör ej skyltar" Fråga mig inte varför.....
kanske mest för jag är så stör.......d.
 Vi packade ihop, checkade ut och Svetlana vinkade kärleksfullt hejdå. Parkerade i hällregnet på stora torget och tog oss en snabb shoppingtur. Vi fyndade lite ljuslyktor för 22 spänn styck.
Sen åkte vi till Erika för att säga hej då. Hon hade fullt upp och var lite stressad med planering av den kommande premiärsändningen senare under kvällen. Hon kunde därför inte hänga med oss och luncha på Konditori Nordpolen som vi först tänkt.
Nu får ni dregla över lite bilder på tårtor, bakverk och bakelser!
 Ser ganska gott ut va?
Den här gillar jag! Rosarandig marsipantårta.
Emilie och jag åt lunch och som alltid ingår tårta och kaffe efteråt, för endast 75:-.
 Det regnade fortfarande efter lunchen så vi hade ingen annat att göra än att åka hemåt. Synd!
Jag hade velat visa Emilie runt i Vara bland gator och torg. Den är jättesöt denna lilla stad med endast 3886 invånare. Men det får bli en annan gång.
Mäklare är som ni vet aldrig lediga. Jobbtelefonen påslagen dygnet runt. Emilie jobbar och jag är chaufför.
Klockan 17.00 skulle då Erikas debut i radion börja. Emilie rattade in rätt frekvens och sen lyssnade vi medans vi åkte. Hon skötte sig fantastiskt bra och denna första sändning handlade bl.a om idoler, raggningsrepliker, bakistips och mycket mera.
Jag som är lättrörd fick en tår i ögat när jag hörde min lilla fis i radion!
 I Örebro var vi fikasugna, Vi slog på stort och stannade på Ikea och fikade för 5:- var.
5:- för kaffe OCH kanelbulle, gratis nästan. Vet ni förresten att Kamprad har sänkt priset på varmkorven? Den kostar numera bara 4:-!!!

Hemma framåt kvällskvisten, lite lätt trötta och stel i ben och arsle.
Vi har haft en kul resa som vi gärna gör om. Har redan bestämt att jag ska ta med mig Ingrid nästa gång.

Det här inlägget tog en stund att få till med alla bilder, nu ska jag sova!

Godnatt mina vänner!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar