14 augusti 2012

Ett blåbär på blåbärsjakt


 Idag har Anne, Lotta och jag varit på skogsutflykt i Bålsta. Något för mig ganska ovanligt och jag betraktade mig som en ren rookie medans Anne är en något vanare skogsmulle än jag.
Började bra, jag glömde att ta med något att lägga eventuella upphittade bär i. Vände tillbaka och gick upp på plan 2 där maken bedriver byggfirma. Hittade en liten, modell 3-liters hink med träskruv i som jag givetvis hällde ut först. Har ju absolut ingen nytta av träskruv i skogen!


 Jag lade under dom noggranna förberedelserna hemma mest fokus på vad vi skulle dinera under skogspromenaden.
Därför glömde jag hinkjäkeln...


Finaste Lotta var glad och skuttade hela tiden!


 Jag ser inte skogen för alla träden! Där bakom skymtar inte en illegal bulgarisk bärplockare utan en flink Anne som fullkomligt möljer fram med bärplockaren. När jag hade täckt min botten i hinken hade hon plockat en liter, minst!
Hon gick ut stenhårt medans jag inte ens varit på träningsläger inför denna dag.


 Titta vad duktig jag är! Jag, måste säga att näst efter GPS-en så är ändå bärplockaren en fantastisk uppfinning!
Fast ibland följde det med ovälkomna ting i hinken, såsom kottar, pinnar, löv, mossa och småfåglar.


Lotta håller kolla, ska vi fika snart?
 

Jomenvisst sörru! Här ser ni mitt ansvarsområde till picknicken. Slängde ihop en smarrig tonfiskröra, strimlade lite sallad, halverade tomater och köpte varsitt gott bröd på Bageri Mazarin.
Sen fick alla deltagare montera sin egen lilla smörgås i blåbärsskogen med mossa som bordsduk.
Anne bjöd på supergott kaffe och Lotta fick vatten ur medhavd smart hundvattenflaska.
Ja, halleluljha vad gott det var. Sjön suger fast vi var i skogen...



 Lotta smakar...



Vid dagens OS-tävling i Blåbärsskogen i grenen "Plockning av bär, modell blåa" så slutade matchen med storslam för Norge.
Total utklassning! Min hink är den lilla och Annes då givetvis den stora som ni säkert redan nu har listat ut.

Vi hade en kul dag och det var skitvarmt. Nu har jag duschat och hoppas att jag inte släpat hem några Bålstafästingar, dom är inte att leka med har jag hört från säkra källor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar