27 augusti 2012

Fri och ledig



Godmorgon klockan 15.30! Sovit länge idag tydligen, kanske behövdes eftersom jag slarvat en del med den viktiga sömnen den här första arbetsveckan.

I gårkväll när jag klev in på Viggen så var det dödstyst! Alla tio små gamlingar sov redan och tv´n var avstängd.
Ganska skönt fast samtidigt lite tråkigt. Jag är van att tjitttjatta med mina tanter om allt och inget och nu plötsligt sov alla, klockan 20.50!
Såklart så var det falskt alarm. När jag började gå runt till alla för att kolla läget var några vakna.
 En hade stortvätt i handfatet och tvättade allt! Och då menar jag allt!
Det tvättades blöjor, tvättlappar, engångshandskar, en rulle soppåsar, en fotoram, underkläder, en väska och en trave bestick.
Tror jag fick med allt där.....

En annan hade lyckats med stopp i toaletten, som jag fixade. Lyckades fixa upp en hel toalettpappersrulle som var nertryckt i svängen på toan.
Självklart var det inte hon som orsakat stoppet utan några ungdomar som varit på besök och passat på att sno med sig tv´n också. (Hon har aldrig haft någon tv)

Det händer alltid spännande saker när man jobbar på en demensavdelning. En annan utav mina favoriter tyckte jag var snyggare nu i långt hår än förut då jag inte hade något hår alls.

Min nya arbetskamrat, Nilofaar som fick Mias tjänst är underbar. Hon är från Iran och dukar varje kväll upp en buffé med persiskt underbart god mat och småplock.
Till det dricker vi något slags te som är gjort på saffran och blomblad och det är otroligt gott!
Herregud, igår åt vi några slags biffar gjord på kokt riven potatis, lök, köttfärs och kryddor.
Jag smackade i mig två stycken på mjukt tunnbröd med skivad tomat och hacka persilja på toppen, skitgott!

Har konstaterat att jag aldrig kommer minska ett gram längre nu när jag jobbar med henne utan snarare öka.
Fast självklart kommer jag tacka nej fr.o.m denna vecka då jag är på VV-banan igen.
I morse klockan 06.00 kom Nilofaar in med en kopp rykande gott te till mig, så jag skulle sova gott sen när jag kom hem.
Hon är fantastiskt snäll och rar!

Ledig några dagar nu, ska slappa och gå till frissan i morgon. Ser ut som en blandning mellan Elisabeth Höglund och en galning i håret.


Haha, jag googlade på "galning" och första träffen som kom upp var Breivik.....otippat?!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar