2 augusti 2012

Minisemester dag 1


Tror ni kanske väntar på bilder och meningsfull information från våran senaste lilla minisemester.
Eftersom jag är snorig som en gris och har en raggsocka i halsen blir det första inlägget lite enkelt och lättsamt.
Håll till godo!
Fast tyvärr verkar bilderna leva sitt eget lilla liv och hamnar hur som helst trots jag jobbat hårt och länge med deras placering. Skit samma, ni hajar nog ändå.


Här har vi kommit fram till Sjötorp, där vi skulle bo i två nätter. Solen sken och vi satte oss på en servering vid slussen.  Här fanns mycket att se. Bl.a en familj där mamman i ca 65-årsåldern hade ett minimalt linne på sig UTAN BH under. Vänstra tutten tittade ut varje gång hon böjde sig fram för att greppa vinglaset.....hela familjen hade dessutom färgglada Foppakopior på fötterna. 
Sonen som var ca 42 år hade ett par med Sverigeflaggan på......så jäkla coolt!


Liten fin välkomsthälsning på damtoaletten.


Sjötorps Sluss med lite plastbaljor i miljonklassen som guppade så fint i solen


Här sitter Baltzar von Platen på väggen och Rolf von Pettersson i soffan. Platensnubben är han som byggt hela Göta Kanal, inte ensam förstås utan han hade hjälp av 59 999 andra. Höll på i 60 år tydligen, allt grävdes för hand. Lät jobbigt!
Petterssonsnubben har också byggt duktigt, nämligen Pettssonska Palatset, endast 25 år gammal.


På lördagen var det då dags att åka turen på just Göta Kanal. Vi skulle färdas genom 16 slussar och få både lunch, kaffe och flertalet irritationsmoment ombord.
Det här söta paret hade dagen till ära iklätt sig likadana Pippitröjor. Hej smygkort!


Här är vi på väg genom en sluss. Varje sluss tog oss ca 2 meter upp, efter den sextonde hade vi således förflyttas oss ca 40 meter upp i nivå... vette 17 hur det går till.
Fick inte ens lock för öronen.....


Hopp-i-land-Kallen som var en tjej satte fast alla tampar vid varje sluss, sen tog upp upp Iphonen och statusuppdaterade medans båten slussade...vid varje sluss!
Dagens ungdom....


Vid Lyrestad stannade vi till en timme, taktiskt förstås. För just idag var det marknad.
Vi gick runt och gluttade på dom olika stånden. Herr och Fru Pippitröja gjorde likadant.


Våran båt M/S Bellevue. Jag gillade kaptenen. Han guidade oss igenom hela resan och var himla kul. Vi skrattade mycket. Men först var jag skeptisk när han presenterade sig, han hette Sonny.
 Och enligt en statistik jag har läst så är dom flesta män som har namn som slutar på Y kriminella.....



I Lyrestad kunde man spela Ko-bingo! Fast kossan var inte på plats i inhägnaden än. Undrar var koblajjan hamnade på för nummer och vad vann man, kanske både kossan och blajjan?
 Hade jag varit kvar hade jag satsat på mitt lyckonummer, 14. Men vart skulle jag gjort av kossan när vi skulle åka vidare till Danmark?


Den här bilden skulle varit först! Vi stannade till i Hallstahammar och fikade på Elias Café.


 Efter lunch ombord på båten, varmrökt lax med potatis och dillcremé, snorgott så började det förstås regna. Herregud, vi semestrade ju i Sverige, då är det omväxlande väder.
Då var det inte lika roligt att åka båt. Jag hatar när det regnar,,,,,,,


Jag gillar alla gamla fina gula slusshus som finns vid varje sluss. Ett sånt skulle jag vilja köpa!
Fast gud vad jag skulle vara rädd att Gustav skulle ramla ner i slussen.....


Här är i Hallstahammar, Strömsholms Kanal och Rolf drömmer sig tillbaka. Här har faktiskt undertecknad slussat 2003. Finns märken kvar i slussväggen än!
Det var en semester det, slussa med en antik, tung mahognybåt där det inte fick bli en endaste repa i det 18 lager tjocka fernissan.
Inte kul alls, jag var rädd och orolig hela tiden...aldrig mer!


Sjötorps gulliga pensionat. 


Jag ska bli vykortsfotograf när jag blir stor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar