27 oktober 2013

Amatörer på hundutställning!



Idag har vi varit på hundutställning med Carlos, konstaterade snabbt att vi var ena riktiga rookies.
Bara när vi klev in i det illaluktande stallet i Köpings Ridhus insåg jag att här, här skulle man behövt stövlar, allergimedicin och en bekväm hopfällbar stol att vila rumpen på.
Nästan alla satt i röda Royal Caninstolar, får skaffa en sån till nästa gång. Jag i min enfald trodde att alla ridhus ser ut som det i Bro med fina läktare att sitta på. Så fel jag hade.

Absolut inget ont om hundfolk, men jag tror aldrig Carlos föräldrar kommer bli såna fanatiker som det jag skådat idag.
Däremot skulle jag lätt kunna bli det! Garanterat!
Det fanns en matte som hade klätt sig i samma tyg på skjortan som filtarna runt hennes stängsel där en jättehund vilade sig i form. Finns på smygbild längre ner.
En sån där plattform med hjul att ställa buren på tror jag inte heller är prio 1 på inköpslistan, ej heller ett hopfällbart utställningsbord.
Jag såg hundar åkandes i rosa hundbarnvagnar mattar och hussar som frenetiskt kammade pälsen på dom små liven så det rykte om den. Finns också på skakig smygbild.
Barn som ledsnat och bytt plats med hundarna i sina burar och till sist lite halv otrevliga, kaxiga frallamattar som trodde dom var bäst.
Roligast var att Carlos kom före just den matten med fralla i sin ring....moahahahahaha!
Skadeglad mormor!

Och förresten, herregud vad chihuahuor skäller...konstant! Skulle bli galen att ha en sån gläfshund...
Hundar i hemstickade overaller var också en syn för gudarna.
Hur som haver så hade vi en rolig dag trots en liten felkörning och u-sväng på motorvägen kom vi i god tid.
För har vi lärt oss något så är det att vänta, vänta på vår tur. Carlos har förstås fått sig en rejäl dos av social träning det var viktigast.

Hur gick det då för vår finaste Carlos så här i provomgången? Han skötte sig som vanligt exemplariskt trots hundratals skällande vänner därinne. Han tittade nyfiket, nosade på några 
(om han fick för deras tjuriga mattar förstås), vilade i buren för att sedan ca klockan 11.00 göra storstilad entré i ring 4.

Utställningskopplet kliade, det fanns mycket att lukta på i ringen och domaren var lite väl på när hon skulle gräva i munnen tyckte Lill-Fisen.
Han kom på en fjärdeplats med finfina omdömen som jag knappt kommer ihåg. 
Men fin päls, bra temperament, rör sig bra, bra byggd, bra form på huvudet var några i alla fall.
Enda negativa var att han var "något högställd" benen har alltså växt för mycket då eller? 
Jämfört med dom andra frallorna i samma ring som hade typ taxben tycker jag förstås att CG är finare!
Kanske inte är något negativt att vara "något högställd", ingen aning faktiskt.

Åkte hem glada och nöjda, Carlos somnade på 0,3 sekunder i buren. Mormors finaste lilla plutt!
Nu bjussar jag på ett mastodont bildregn som vanligt i oordning...orkar inte, är lite jetlaggad efter vintertidsomställningen.












 Den svartvita var det som tog hem segern, en jättefin fralla som var något vanare i ringen än förstagluttaren Carlos.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar