21 april 2010

Utbildning


Smygfoto på mina förvirrade nattkompisar



Idag har jag alltså varit på jobbet för en obligatorisk utbildning i peritonealdialys.
Det var två hurtfriska SSK från Uppsala Akademiska Sjukhus som tog sej an en grupp vårdpersonal som mer eller mindre fattade nada.
Det började med ett drygt två timmars långt teoripass. Här förklarades allt om njurarnas funktion, vätskebalans, osmos,flöden, flush, diffusion, jodproppar, aggregrat, bukhinnor, dialysvätskta m.m.
Men A och O är sterilitet och extremt noggrann handhygien.
Det kommer gå åt litervis med handsprit framöver......sprita, sprita, sprita inför varje moment i den assisterande dialysen.

Efter det så fullföljde en praktiskt övning där vi fick turas om att leka att vi tog emot dialys och att vi satte dialys på patienten.

Tyckte det var lite väl mycket att hålla reda på men jag är övertygad att jag grejar det när jag är piggare i skallen samt när jag väl står där med min patient.

Passade på att ta ett s.k smygkort på mina nattkompisar. Man riktigt ser att förvirringen är total hos vissa, hihi.

Nu är jag hemkommen och trött som attan. I kväll blir det tidigt sänggående........eller inte.
Brukar ha en tendens att fastna vid min fina dator.




1 kommentar:

  1. Detta kommer gå lett som en plett:-). Jag lovar att detta e såååå enkelt når ni får testa detta på riktig.
    Kram, syns på lördag

    SvaraRadera