23 november 2010

Budapest chapter 3, Lördag med fniss!

Frukost med efterkommande morgonmöte:

Frukostbuffén på anrika Hotell Astoria gick inte av för hackor. Väl värd 15000!

Miss Ingrid med sambo var nöjda. Äggröra, bacon, kalaspuffar, salami, ostar, bröd, honung, grönsaker, marmelad, frukt, pasta var bara några av sakerna som man kunde stoppa i sej.

En stadig frukost enligt ungerska GI-metoden. Den lilla bakelsen var också väldigt välsmakande.
Och hur ofta äter man bakelser till frukost hemma? Det kunde man väl ändå få unna sej?

Efter frukosten så hade vi ett litet morgonmöte i ett fint rum. Reseledaren Ingrid gick igenom dagens program.......
Och alla lyssnade och antecknade noga.

Shopping med julmarknad:

I en souvernirbutik som det fanns hur många som helst av hittade pojkarna fina huvudbeklädnader från kriget.
Jag fotograferade trots man inte fick, men jag såg lappen för sent. Tanten i butiken blängde ilsket på oss och grymtade "No photo!"
Har ni förresten sett vem Rolf är en look-alike med?
Ni vet han Raidar i Mash...... (stavas säkert inte så, kanske Reidar) Haha, klockrent!


En trevlig julmarknad med massor att äta och handla.

Ingrid och jag dricker varmt vin, mmmm det var gott!

Rolf ville också smaka.
Den här vältränade killen nedan stekte på rediga korvar i allehanda färger och former.

Bergbanan och sen lite salongsberusning:


Vi gick över Donau på den mäktiga kedjebron där lejonen vaktar.

Plötsligt ser vi en buss komma åkande i vattnet! Såg helskumt ut, en riktig, vanlig buss var det!
Ingrid läste senare på kvällen att det var mycket riktigt en sight-seeing buss som åker först på stadens gator för att senare ta en tur på Donau!
Tydligen väldigt ovanligt......såg verkligen roligt ut!




Bergbanan tog oss på 1 minut upp till Pestsidan, kostade ca 30:- och var en upplevelse. Inget för höjdrädda.
Margit hette den ena vagnen.

Vätskekontroll:

Dags att fika lite och läska sej med god öl.

Vinprovning:


Vi smakade 6 olika ungerska prisvinnarviner. Haha, det här var kul och jag blev lite lätt berusad och tyckte allt smakade "Very nice!" och fnittrade lätt åt det mesta.

I den här urnan var det tänkt att man skulle spotta ut vinet efter provsmakningen, men herregud det var ju så gott och vi hade ju ändå betalat 4000 HUF för det här.
HÄR SPOTTAS INTE UT NÅGOT!
Micke tog tillfället i akt och drack ur urnan istället.......nej där skoja jag, kortet är s.k arrangerat!
Det blev många glas...........

Supergod middag med dansinslag:

Kvällens middag intogs på restaurang Pampas, en argentinsk restaurang.
Man fick plocka i hop sin egen meny av allehanda köttbitar, storlek, tillbehör och såser.
Jag tog en 200 grams rumpstek med bakad potatis med någon god röra och en Pampassås.
Asså, allvarligt! Det här var det godaste kött jag ätit i hela mitt liv! Det var som att skära i smör....
Priset då? ca 180:-/person då drack vi vin, öl, kaffe och avec också och blev förstås vrålmätta!


Sen bar det av mot en Sportbar. Trevligt ställe med dans längs in i lokalen. Ingrid och jag drack varsin välsmakande Mojito (otippat) och pojkarna drack öl förstås.
Efter några öl tyckte våra män att vi skulle dansa men vi avböjde vänligt men bestämt.
Det muttrades lite men klockan var mycket och vi gick hemåt.
Lite sura var dom men som tur var så gick det över snabbt!

Det här inlägget blev jättelångt och med massor med bilder. Jag har söndag och måndag kvar att berätta om. Men det får jag ta i morgon, nu ska jag strax till Erika med en flyttkartong och sen direkt till jobbet!



1 kommentar:

  1. Annorlunda frukost vill jag lova. Pasta och bakelser. Men förstår att det var gott. Ser fram emot fortsatt rese repotage i morgon.

    SvaraRadera