9 maj 2011

Ewa på charter,del 4 Palma t.o.r


Tisdagmorgon och vi åt en tidig frukost. Mest för att slippa se den danska elaka pappan.
Idag var det en härligt solig dag. En dag vid poolen eller stranden kan tyckas. Men vid våran ålder så har man ledsnat på att ligga och steka en hel dag. Jag blir rastlös. Det är inte alls lika viktigt nu som förr att man skulle komma hem likt en pepparkaka.
Och hur kul är det att vara i samma by i en vecka och inte se något annat!
Vi valde att titta oss omkring och har nog sett iaf en bråkdel av Mallorca med våra totalt 60 mil körda.
Sen är det farligt att sola också, ni vet ozonskiktet.....

Vi snurrade ett tag i Palma innan vi konstaterae att det enklaste var att parkera i ett underjordiskt parkeringsgarage.
Jag glömde mina läsglasögon i bilen så Rolf fick iställaet iträda sej rollen som Die Reiseleider.
En förmiddagsfika med glass. Stevie Wonder valde en chokladhistoria medans jag tog en tiramisuglass. Här behöver jag inte ens säga att det var försvinnande gott.

Reseledaren hade fullt upp med att försöka hitta det vi ville se. På ett ställe hade dom lagt ut väldigt mycket fisknät av alla det sorter. Och här blev då maken ståendes ett tag. Tänk vad intressant det kan vara med fisknät! En del var blåa, en del var svarta........intresseflaggan hissade snabbt av undertecknad.

Mallorcas berömde katedral av modell STOR!

Jahaja, dags att intaga föda igen. Var en stund sen sist.....eller? Vi stannade till på en pittoresk uteservering på Placa Drassanas.
Rolf åt en slags bruschetta med gott pålägg och jag valde en kräkla.
Skoja bara , det ser ut som någon har spytt på min tallrik men det var faktiskt en god risotto.
Men något litet grönt som dekoration hade dom väl kunnat kosta på sej?
En lite persiljekvist hade gjort sen fint på tallriken. Däremot hade dom snitsat till det fint med balsamvinäger runt tallrikskanten...guldstjärna!

Vi gick och gick och solen lyste på oss, näsan blev lite rödare än vanligt.

Hemma på hotellet vid 16.00. Nu var vi rejält trötta i fötterna. Vi vilade lite och tog oss senare en dusch och den traditionella Gin och Tonicen på balkongen.
Sen dags för Cala Bona by night igen. Middag på stamhaket i hamnen, Vill Mari.
Idag blev det köttfest, grillad entrecote med skivad potatis och en spansk bearnaisesås.
Till efterrätt valde jag jordgubbar med glass, satan i gatan vilka goda gubbar!
Rolf kunde ju inte frångå vanorna utan tog en irish coffe.
Efter den bastanta GI-måltiden var vi trötta, gick hemåt och la oss i sängen och glodde på El Classico.
Fast jag somnade ganska fort.....

1 kommentar:

  1. Måste ha blivit något fel på mig vid leveransen. För trots att jag är äldre än dig så ledsnar jag aldrig på att ligga och snurra på en solsäng vid strand eller pool, ha ha.

    SvaraRadera