26 maj 2011

Lång utflykt!


Denna dag började med att alarmet ringde 06.32! Fattar ni? Typ mitt i natten skulle man gå upp! Jag hoppade inte precis jämnfota av glädjerus men Gustav tyckte det var kul, att matte gick upp så tidigt.
Snabb dusch och påtvingad frukost. Kan inte äta frukost så tidigt, blev illamående.
Tog bilen till stationen och löste biljett. Träffade Morfar Hellman som också skulle till Sundbyberg så resan gick snabbt med trevligt sällskap.

Fina vyer åkte man förbi.......Framme på Karolinska så gick jag igenom hela området, genom parken och mot Norrbackahuset där Arbets och miljömedicinkliniken ligger.
Betalade 320:- i kassan, besökte toaletten och slog mej ner.
Först fick jag träffa doktor Andreas. Jag berättade om hur inomhusmiljön är på jobbet och hur dåligt jag mår i min allergi. Han antecknade allt nog och ställde frågor, många frågor...
Sen lyssnade han på hjärtat, lungor, tittade i öron, hals och ögon och tog blodtryck.
Det var då jag blev livrädd! Hade alldeles för högt blodtryck!!! 10 gånger tryckte han i gång maskinen och det var högt varenda gång.
Så nu fick jag stränga order om att gå till vårdcentralen inom en vecka och kolla upp det....skit också.
Efter så fick jag träffa en sköterska som tog blodprover och spirometriprov. Jag blåste så det svartna för ögonen.
Sen var det dags att träffa en trevlig prick, Yrkeshygieniker Mattias. Samma berättelse där och samma antecknande.
Hade med mej en bunt protokoll från en tidigare besiktning i huset som min chef fixat åt mej och som visar brister och annat i inomhusmiljön.
Han var chockad....det finns en del hälsovådliga saker i det huset sa han efter bara ögnat snabbt igenom alla papper.
Så han skulle genast ta sej an detta stora problem och var lite smått fundersam över att ingenting har gjorts tidigare.

Efter nästan tre timmar så blev jag utsläppt från sjukhusområdet. Trött, matt och yr och framförallt kaffesugen åkte jag hemåt.
Väl hemma blev det ett par tryck på kaffemaskinen och sen var man i fas igen!

2 kommentarer:

  1. Hmm det låter bekymmersamt det där med er arbetsmiljö. Måste ju vara fler som mår dåligt och även de gamla borde ju känna av det.

    SvaraRadera
  2. Ta ett blodtryck själv. Man ska aldrig lita på dom där självgående mätarna, tycker alltid dom visar för högt! Men det är klart att du måste följa upp det. Farligt att jobba natt ju.
    /Sandra

    SvaraRadera