28 november 2012

1 + 1 = rotfruktsgratäng



Idag kan man säga att jag sovit i två halvlekar om man skulle prata idrottspråk. Första halvlek varade i 273 minuter och ställningen var 1-1.
Sen kom sotaren prick på utsatt tid, 14.00. Jag tog nyvaken emot i Ullaredskostymen och hade för säkerhetsskull datorn på bordet med uppfällt lock. Ville se lite busy ut.
Han sotade braskaminen och tog sig en flukt på vedspisen som han tyckte var grymt snygg.
Och den är den ju, våran 100 år gamla spis!

När han hade gått började precis andra halvlek, den pågick i ca 120 minuter och till slut stod jag som segrare med 2-1.

Nu väntar jag på min lille man, undrar vars han är. Klockan är över draghålet och ingen Rudolf så långt ögat kan se?!
Oj, nu kom han! Han ser ut som Snömannen, det snöar tydligen. Sån där äcklig blötsnö......


Maten står färdig, som den goda husfru jag är, i ugnen på 80 grader och väntar.
Idag har jag gjort en rotfruktsgratäng. Och för att variera kosten lite så skar jag alla grönsaker i stavar på längden istället som jag brukar, på tvären, kolla va fint!
Eftersom det blev en sån vansinnig succé igår här i bloggen efter mitt pedagogiska matinlägg så kör jag en repris idag igen.
Häng med nu!
I kastrullen kokar kålrot, potatis, vackra morötter, kryddor, matlagningsgrädde och mjölk. Senare blandas riven ost och några decimeter purjolök i.


 Den här formen med falukorv kommer göra Rudolf på gott humör!
En hjärtform med hans favorit tillagade av hans favorit....kan knappast bli bättre!


Maten är klar! Vette 17 hur jag tänkte....varför gjorde jag en sån stor form idag när vi bara är två?
Blev massor över....som vi slängde. Brukar inte vara gott att frysa såna här gratänger.


 Dom fina körsbärstomaterna på kvist piffade upp tallriken lite färgmässigt, och dom var grymt goda!
Sju var delade jag ut! Billig mat i PP-värde var det också. 10 PP klickade jag i på min sida på VV.
Har massor kvar till kvällen, det vankas nattmacka med andra ord.


 Mina fina killar en lurvig och en flintskallig!
Snart sover båda i soffan.....

Jobb igen, tredje natten. 
Och jag är laddad.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar