31 juli 2011

Det var de det!


Godkväll i slott, kojor, husvagnar, tält och råttbon.
Dagen har varit bra, riktigt trevlig faktiskt! Maken har jobbat på bra med det första takfönstret, eller som Herr Nilsson i Bålsta kallade det "Världens största kattlucka".
Erika kom och vi fixade maten tillsammans eftersom den ordinarie kocken idag istället hade tagit anställning som snickare.
Fast han gjorde ett litet avhopp och snickrade ihop en liten, trevlig förrätt i räk- och laxtema förstås.
Försvinnande gott!

Sen var det min tur att briljera eller egentligen TV-kocken Tina "Jättegott" Nordström. Hon gjorde i veckan en "Jacket potatoes med smörkokt lök" (undrar fortfarande varför det blandas både engelska och svenska i den rätten, kunde väl heta "bakad potatis med...blablabla"?)
Såg mycket gott ut och jag tänkte låta mina söta familjemedlemmar prova.
Sagt och gjort, det var plättlätt dock tar det ju en stund för bakpotatisarna att bli klara.
På bilden ser ni den maffiga fyllda potatisen på klockan 11, snudd på 12. Grissvansen på klockan 13, bearnaiessåsen på 15, majsen på 16 och paprikan på 19.
Champinjonerna verkar vara i typ mitten, i navet. Dom vill alltid stå i centrum har jag hört.

Ska nu försöka att länka till receptet men som ni vet så är jag urdålig på sådana hightechtryckningar.

Medans potäterna stod i ugnen för gratinering så iklädde jag mej rollen som Förste grillare!
Jag grillade en helstekt fläskytterfilé som jag glazade friskt med en härligt brun, trögflytande sörja.
Vidare slank det ner lite champinjoner, majs och paprika på grillen.
Ropade ner Snickar-Per och vi satte igång att dinera. Oj, som vanligt när det dineras i Pettsonska så smakar det himmelskt.
Tinas jättegoda potatisar var faktiskt jättegoda! Fast en halv potatis räcker med god marginal till en person!

Lagom till efterrätten kom Bitte på oväntat besök, såna är kul!
Hon hade väl känt på lukten att det vankades gott kaffe, jordgubbar och vaniljglass.
Vi fikade, pratade strunt och sen skjutsade vi hem Erika till Hässelby.
Bitte fick sej en rundvandring i Erikas fina lägenhet och sen åkte vi hem och nu sitter jag här!

Snickar-Per tror jag håller på att få blåsor i händerna nu, han har arbetat konstant sen i morse. 
Bra där!
I morgon får han ledigt, vi tar en heldag på Gröna Lund. Till Rolfs stora förtjusning så uppträder Lill-Babs klockan 20.00.
Undrar om han har plockat fram autografblocket?




1 kommentar:

  1. Länken fungerade perfekt och jag ska nog snarast prova den där potatisen.

    SvaraRadera