4 december 2012

Brasa i munnen



Har mest sovit hela dagen, legat under täcket och vägrat stoppat näsan utanför. Fast sen var jag tvungen, började bli hungrig och kaffesugen. Bara att kasta sig uppåt. Gustav blev glad, äntligen så blev det lite fart och inte så trist och tråkigt.

Det var något varmare eller kanske mindre kallare vore bättre att säga, i huset idag.
Våran elpanna står på snålläge och då fryser vi arslet av oss. Att den står på snålläge är vårt eget val, direktverkande el i vintertid är inget kul. Elräkningarna är dyra.
 Fast såklart har vi kaminen som är en bra värmekälla, och den går varm hela vintrarna.
Haha, går varm...ordvits!
Idag lyckades jag bra med att få fjutt på den och nu har vi 20 grader istället för 17 som på förmiddagen.

Bjussade maken på Jambalaya i dag. Han var lite skeptisk förra veckan när jag visade honom matsedeln. Jambalaya?! Vad fan är det? lät det då från den lilla rara Rolfmunnen.


Idag åt han med god aptit. Medans jag var tvungen att ringa 112 och begära släckning av eld i min mun.
Jädrar var starkt det var! I nio fall av tio så gnäller maken över att jag kryddar för lite. Därför hade jag idag tagit i lite extra, istället för som i receptet ta 2 tsk cayennepeppar tog jag 3 tsk!
Och för första gången på länge var han nöjd, det var så gott. 

Jambalaya är annars för er som lägger pannan i djupa veck: chorizo, kyckling, lök, paprika, vitlök, morot, kycklingbuljong, ris och sen då.....cayennepeppar.
Såklart var detta ett VV-recept och jag prickade i 7 PP.

Snart jobb igen, i morgon utflykt med Ingrid....och det ska bli så kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar