25 december 2012

Julafton...igår!

Hade en underbart, härligt slapp julafton i går tillsammans med mina allra bästa!
 Sov först skönt efter nattens jobb till ungefär 12.00.


Dags för lucka 24, som skulle innehålla en överraskning. Gustav hade väntat länge på denna överraskning men blev dessvärre besviken...det var endast en rabattkupong på kattmat.
Något som han inte kan utnyttja eftersom just Gustav och andra djur är portade i affärer.


När jag kom hem på morgonen så hade Gustav redan 
öppnat nästan alla sina paket som låg under granen.  
Han passade väl på när resten av hans stab låg och sov.



Här vaktar han julgranen eller så väntar han på att Piff & Puff ska dyka upp.


Vid 14.00 anlände gästerna. Det var glada, förväntansfulla, uppklädda
 och framförallt väldoftande gäster Lotta, Yvonne, 
farfar, Owe och mormor.
Vi fick precis plats runt bordet och hade till och med sittplatser till alla. 
Hade vi blivit en till så hade varit tvungna att  leka "Hela haver stormar" och förloraren fått stå och äta.
Emilie bullade upp med hembakat: saffransskorpor, pepparkaksmacroner, två olika saffransbröd, pepparkaksmuffins, kolakakor. 
Själv bidrag jag mina kattpepparkakor, som alla var djupt imponerade av.
Speciellt mormor.....



Snyggaste flickan i stada! Rolf delar ut räkor till Gustav i bakgrunden.

Owe matar Gustav med räkor och diskuterar livet, tjejer, jobb, bilar, USA-resor och löser andra problem.


Gustav var lite skeptiskt mot alla marschaller husse trilskas med att ha ute.





Efter Kalle väntade julmaten. Här sparade inte Rudolf på krutet. Det fanns det mesta tycker jag, fast Rolf tyckte det var citat: "Inte så mycket mat direkt" Han tyckte när inköpslistan skrevs i veckan att vi skulle ha något kött att grilla också......galenpanna! Som om inte det här skulle vara nog?
Själv åt jag inte så mycket alls, är inget galet fan av julmat. Höll mig till skinkan, varmrökta laxen, Jansson och en sillbit.
Sen var det bra, är dock rädd för att man ska äta denna mat i en vecka framöver nu......
Hoppade prinskorven, Rolfs köttbullar, revbensspjäll, olika sillsorter, gravad lax, räkröror, ägghalvor m.m.


Djup koncentration på maten.....


Efter maten hann vi med att skeda i soffan lite....








Julklappsutdelning var nästa punkt på dagordningen.
Rolf tog vant på sig luvan och läste duktigt!



Här fick vi oss ett gott skratt! Hur f-n tänkte jag här?


Glada flickor som aldrig blir för stora för julklappar. Det är bara antalet som minskar med åren.
 Erika är glad, hon spexar bara lite.


Kroppssmör, check!                                                            Glada pojkar som delar på allt, nästan!


Rolf blev glad för sin nya mössa han fick av mig, jag kanske också borde köpa mig en likadan?


Vid 21.00 hade den äldsta generationen fått nog och vi skjutsade hem dom.
Sen dukades det fram ost och vin. Kex hade glömts handlats så julknäcke fick duga, funkade skitbra!
Efter ostintaget så tackade Lotta, Yvonne och Owe för sig.
Då var det dags för spel! Bezzerwizzer är ett kul spel, fast inte kulspel utan ett frågespel.





















Rolfs mössa provades igen, ett bra köp tror jag!    Men le lite kvinna! Ett glas rött, pacmanost, familj och spel.
Kan det bli ett bättre avslut på denna julafton? Vi vann ju också, Erika och jag över Jogge och Emilie....
Rolf sov i soffan, trött efter dagens slit i sitt anletes svett.
Whoop whoop!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar