16 december 2012

På tur!



Idag startade vi tidigt. Vi hade en del att stå i och bara för att det var tredje advent så klädde sig Rudolf extra fin, nämligen med handknuten nyinköpt Dressmannslips.
Inte något av ställena vi planerade att besöka hade kravet slipstvång, men han envisades ändå.

Första anhalt: Hänga på låset på Brunna återvinningscentral för att ta ett sista sorgligt farväl av vår gamla rosa trotjänare, nämligen dammsugaren. Han har varit lite racklig sista tiden.


Hoppas han får det bra i dammsugarhimlen bland andra snabeldrakar.
Efter lite tårar åkte vi vidare mot Bauhaus där det skulle inhandlas några slags osynliga konsoller till kökshyllor som ska tillverkas åt Norrbodatomtarna.

Nästa anhalt var julmarknad! Vi tänkte först Sigtuna fast det kom nederbörd i form att snöblandat  slask så vi föredrog plan B i stället. En julmarknad inomhus, Steninge Slott.
Ett mycket trevligt ställe där vi har varit förut.

Vi började såklart med kaffe i restaurangen som just då var ovanligt tom på folk och andra dårar.
Tills vi kom....
 

 Rolf satte tänderna i en väl plastförpackad köttbullemacka....


 ....medans jag tog en julskinkemacka. Vilket visade sig vara ruffel och båg!
Det var en senapsmacka som jag fick möblera om tills jag blev nöjd. 
Under skinkan gömde sig tomater, gurka, sallad och groddar OCH senap.
Inte lite senap utan MASSOR med senap, mellan varje lager.
Jag gillar senap i måttliga mängder med det här......gick fetbort!


 Sen handlade vi bl.a....senap! provsmakade sillar, korvar och tittade på två flickor i lucialinnen som sjöng vackert. Rolf tittade på pälsmössor, jag ryste! Gillar inte päls, tycker den är absolut snyggast på djuren.
Försäljaren berättade entusiastiskt att just den mössan Rolf provade var tvättbjörn....TVÄTTBJÖRN utbrast jag!
Javisst, sa idioten. Men han har haft ett bra liv och behandlats väl.. Visst sa jag, har du varit där och kollat?  Vi ska inte ha någon tvättbjörnsmössa. Då tittade han ner på mina skor och sa spydigt:
Vad har du på fötterna då? Plastskor eller?!
Då gick jag, klart jag har skinnskor. Men päls är ändå päls...och han fick inte sälja något till oss i alla fall.


Visste väl att morsan knäckte extra!

Efter en  stund var vi nöjda, ryggen värkte och vi åkte hemåt i slasket.
Stannade till på Willys för att handla, vi får två självinbjudna gäster på middag.
Gissa vilka?
Nu sover Rolf i soffan med slipsen fortfarande knuten.
Han var i alla fall finast klädd idag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar