3 februari 2013

Sjukhusbesök



Hej på er!
Influensan verkar ha slagit ett järngrepp om oss nu i Pettssonska.
Jag kände redan i gårkväll att jag började må sämre. Jag har ont i nacken, hostar som satan och är allmänt matt.
Rolf däremot är det ännu värre med. Han mådde om möjligt ännu mera dåligt i morse, denna femte dag av sjukdomen.
Han hade tungt att andas, ont i bröstet, totalt orkeslös och kunde knappt stå upprätt.
Doktor Ewa satte diagnos: lunginflammation. Och en tur till Närakuten var på sin plats.




 Närakutens gemytliga väntrum med en U-formad soffa i en klatschig blå färg.

Där träffade Rudolf en läkare med alldeles för stora arbetskläder, men trots det var han bra och noggrann.
Det togs, han tror sänka eller CRP, som var över 200!
Lyssnades på lungorna och sen sa farbror doktorn att han omedelbart skulle bege sig till Danderyd, det lät inte bra på lungorna!
Räkna med att bli inlagd, la han till.




På Danderyds akutmottagning var det cirkus. Massor med folk, mest ortopedskador i halkan.


Rudolf fick redan vid kassan en inträdesbiljett till sjukhusets alla faciliteter. Liknande armband används på all inclusivehotell runt om i världen. Fast fria drinkar? Mja......skulle inte tro det.
Möjligen kaffe med dropp, hahaha!

Efter EKG, blodtryck och annat så åkte jag hem. Jag var halvdöd och kände att mina febernedsättande tabletter slutat verka för länge sen. Hostade och var helt slut.
En sjuksköterska påpekade att min hosta "VERKLIGEN inte lät bra", "är du också sjuk?" ett riktigt charmtroll till syrra.
Jag lämnade min sjuka Rudolf på bristen i en sjukhusskjorta och åkte hem och la mig en stund.

Nyss ringde han, han blir kvar. Han har lunginflammation och även vätska i lungorna.
Han lät trött och var hungrig, han har inte ätit något på hela dagen, stackarn!

Jag ska försöka kurera mig med varmt te nu. Är tveksam om jag kommer kunna jobba i morgon som jag mår nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar