11 februari 2013

Kalla mig utvald!



Jag överlevde första introdagen trots den förlamande tröttheten. Träffade ett glatt gäng på 12 personer som alltså är mina nya kompisar.
Kommer ytterligare ett om möjligt ännu gladare gäng i morgon, nämligen 4:5 personalen från Pomona. Dom känner jag allihop och har jobbat ihop med dom tidigare. Glada skitar allihop!
Solängen visade sig vara ett mycket fint äldreboende, bra planerat, otroliga lokaler och fint färgval.
Takhissar i varje lägenhet!
Denna första dag har vi haft HejjagheterEwaochärgalen, en presentation alltså, gått rundvandring, klämt och känt på lokalerna, kvitterat ut varsin nyckel och tagg, fikat, lunchat på lokal, fikat, ätit en banan, skrattat, gått vilse, skrivit på sekretess och tystnadspapper,
skrivit på "Interna spelreglerlappen", fått schema, diskuterat och beundrat.

Som vanligt hade jag kameran i högsta hugg, tog ett fåtal bilder:


 Entrén med lilla receptionsdisken. Denna ska förstås pimpas senare med mera blommor och allehanda attrialjer.


 Välkommen in! Lägenhetsdörr, man kliver först in i det kombinerade köket/hallen. Köket UTAN kokplattor! Perfa!


 Mysfaktor, en fejköppenspis. Dras igång med fjärrkontroll...spännande!


 Toaletten med röd toasits, mycket bra för dementa och synskadade! Här har dom tänkt till. Handfat med handtag och ett låsbart skåp. Mycket bra!


 Belyst tittskåp utanför varje lägenhetsdörr! Underbar idé! Här placerar vi kanske ett fotografi, en minnessak, barnbarnens teckningar eller annat som den dementa känner igen. Det här gillade jag!


 Köksavdelningen igen.


Matsal/vardagsrum med titt in i köket. Köket är placerat i mitten mellan två identiska avdelningar.
Smart med jalusit som kan dras ner när köksan vill baka bullar ifred!

Kollade snabbt mitt schema när jag kom hem, skrev i veckonummer, räknade och skrek högt!
Jag har alltså lyckats pricka in att jobba:
  • På Melodifestivalfinalen i Friends Arena 9 mars
  • Påsken
  • Min födelsedag
  • Midsommar
  • Nyår
Storhelgerna struntar jag i men finalen?!! Hoppas verkligen någon vill byta med mig.
Nu ska jag sova lite innan jag gör comeback på Viggen efter två veckors ledighet och sjukdom.
Och Rolf? Ja, han hostar.....som vanligt och är lite lätt grinig, som vanlig där med!




2 kommentarer:

  1. Men å! Jag har inte fattat att det är helt nytt! Är det helt och hållet nybyggt eller ordentligt renoverat? *nyfiken*
    Härligt att nån tänkt till, säkert en arbetsterapeut tror jag, haha! ;-)

    SvaraRadera
  2. Det är alldeles sprillans nytt! Än så länge finns inga möbler eller annat. Kommer bli tre veckors dagjobb för all personal nu och iordningsställa allt. Spännande! Klart arbetsterapeuten har varit delaktig....kanske!

    SvaraRadera