13 juli 2014

ÅlandKommerHär



Det här kommer ta tid, det kommer bli långt, det kommer ett hav av bilder och ändå ska jag försöka att fatta mig kort och sålla bland bilderna. Ber om ursäkt för eventuella stavfel och konstigheter.

Positiva intryck:
  • Skönt med miljöombyte
  • Rudolf har sovit 12 timmar per natt! (Det behövde han!)
  • Fantastisk mat, ätit konstant i tre dagar
  • Gott vin
  • Vädret!!! Stekhet sol i tre dagar
  • HAVET!
  • LUFTEN!
  • Fick träffa Erika och Ferry
  • Dom pratar svenska på Åland
  • Är trevliga
  • Inte alls mycket folk
  • Utomlandskänslan....
  • Fina båtar, har sett MÅNGA båtar fast mest plastskitbåtar, vackra träbåtar var det färre av
  • Vi har varit kulturella och besökt TVÅ museum, Sjöfartmuseumet och Brandkårsmuseumet.
  • Besökt en konstutställning på Eckerö Post & Tullhus
  • Besökt Pommern, här snackar vi båt...stor båt!
  • Läskat och vilat benen på mysiga uteserveringar vid vattnet!
  • Upplevt hur man egentligen ska bo....vid havet i en sjöbod
  • Sett massvis med smultronställen
  • Fikat på ett underbart ställe, hemma hos ett par som hade servering i sin lummiga trädgård intill kohagen. Härliga gästvänliga människor, vi satt kvar länge och pratade om det mesta och kliade deras katt under hakan.
  • Man kan dricka kranvattnet
  • Lokaliserat det lilla röda turisttåget, heter Röde Orm i Mariehamn
  • Hotellfrukosten, fanns det man behövde och Rudolf var glad åt bacon, prinskorv och äggröra
  • Brandkårsmuseumet! Oj, vad fina gamla brandbilar. Rolf log nog hela besöket...
  • Krossade allt motstånd i en runda på äventyrsminigolfen, jättefina och annorlunda banor. Gick runt på 27 slag på 9 banor....whoop whoop! Vinnaren fick bjuda på lunch på F.P Knorringbåten.
  • Buffén på hemresan, väl värd 219:-/skalle. Mycket god mat och fräscht.  Rusdrycker i obegränsad mängd ur pumpar. Jag pumpade vatten....tre glas med bubblor till kvällens chaufför som var jag.
  • Upptäckte när vi väntade på bildäck och kollade kvittot från taxfreen att lilla kassörskan tagit betalt för EN Peroni-öl, vi köpte en hel låda. Katching! Där tjänade vi 270 spänn eller något liknande och NEJ jag skäms inte alls. Såg inte om hon hade en "Ny på jobbet" knapp på bröstet heller för den delen.
Mindre bra:
  • Hotellet, men man får man man betalar för 153 € för två nätter tyckte jag räckte. Lägger hellre pengarna på mat och goda drycker.
  • Såg bra ut på bild men huvudsaken att det var rent och snyggt och det var det
  • Inget wifi på hotellet som dom lovade i beskrivningen, skulle jag någonsin boka ett hotell UTAN wifi??? Skulle inte tro det!
  • Var tvungen att möblera om för att kunna öppna badrumsdörren. Det enda som det fanns gott om var garderober, 8 st! 
  • Konstiga inplastade lappar på rummet: "Undvik brandlarm, vänligen duscha med dörren stängd!" Kanske det var därför dom ställt sängen så man inte ens kom in i badrummet....?
  • Lyckades skaffa mig ett uppbränt, rött fejs redan första dagen. En klassisk "solglasögonbränna"
  • Hann inte med att smaka på Ålandspannkakan som jag hade planerat, glömde bort!
  • Turisttåget...var fanimej inget tåg..."loket" var en bil! Lurad!
  • Tidsomställningen är förvirrande, vi blev minst sagt jetlaggade. Tror därför Rolf ville lägga sig 19.30 svensk tid båda kvällarna.
  • Likaså euron, var in i en inredningsbutik. Hittade jättefina smidesljusstakar (jag älskar smide) på prislappen stod 45....faen, vad billig utbrast jag tills jag kom på att det inte var svenska pengar....
  • Har vanskapta fötter. Skavsår och klämda lilltår trots att jag packat med mig tre par gamla, ingådda slitna skor. Gick åt en halvmeter plåster...varje dag!
  • Längtade efter Gustav! Hur ska jag klara av att vara borta EN vecka i december??
 Nu blir det bilder, hulleromheltgaletbuller som alltid. Orkar inte redigera och fixa! Tar tid!



 Stor ratt på stor båt med liten pilot!


Så här roar vi oss när vi är på lokal....pillar varandra på tårna i solskenet.


 Högrevsburgare med massa gott gojs på Dinos Bar & Grill, satanigatanvadgott! 



Mmmmmm, undrar vad man ska slå till på? Taxfreebutiker är alltid kul!



Ferry koncentrerar sig för en putt....gick sådär. Jag var bättre, två slag mindre än han på rundan. Roligast var att jag slog Rudolf.  


 Vann inget i musikquizen på båten, töntiga frågor. Inte en endaste schlager, blev sur!


Lite svalka i hamnenmen pojken med ett normalt knä och ett jätteknä!

Plåtbröd, pizza på åländska. Med enbart åländska delikatesser, närodlat och supergod tomatsås.
 Bästa pizzan jag ätit! Till och med den pizzafientlige Rudolf smackade i sig sin med bl.a getost och prosciuttio utan att säga en flaska...


Fönsterbord på hemresan och det dignande buffén.


Ser du nåt tåg??? Inte jag heller! Men väl en jeep....grrrrrr!





 Vi tittade på båtar........


.......flera båtar........



Kranvattnet är drickbart! Tack för infot!




 .....många båtar......





Som den gamla veteranbrandmannen han är så var detta ett eldorado. Han log hela tiden och provsatt gladeligen när jag ville ta kort. Den här är från 1928


Och den här från -36.




 Detta är det fantastiska cafeét vid kohagen. Var skeptiskt innan jag öppnade dörren....men ni ser ju själva, vilket ställe!








Vi svalkar oss vid Pommern, här var det varmt!


Mina sötnosar väntar på plåtbröd


 Fanns barnmöbler också, Cecilia och Ferry provsitter


 Pub Niska, trevligt ställe där dom hade wifi! Och som den internetberoende kvinna jag är så blev jag glad som en lax.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar