23 september 2011

Spaghettioperan


I god tid kom vi till Spaghettioperan Regina på Drottninggatan 71 A. Vi beställde Husets vita för 295:- och varsin Martini att läska oss med innan det började.


Bord nr 5, precis längs fram vid scenen var vårat. Kanon tänkte jag då kommer vi se bra. Men jag började ana oråd när spektaklet körde i gång. Vi satt liksom mitt i farleden där den sjungande ensemblen skenade förbi hela tiden.  Titt som tätt stannade dom till vid oss och strålkastarna lyste starkt i mitt redan röda allergiska nylle. Försökte låtsas vara upptagen en gång och tittade i programmet men icke. Dom fick t.o.m Rolf att pussa sin söta fru under tiden dom stod runt oss och sjöng "Kyss varandra" i starkt strålkastarljus. Alla jublade utom Rolf.... hhrrrmmmmmmmm.
Maten var god, italienskt tema förstås. Bruschetta med mozzarella och tomat till förrätt, tagliatelle och köttfärssås till varmrätt (Rolf överlycklig?!) och till dessert en god chokladkladdkaka med hallonsås och vispgrädde.
Jag tyckte att det här var en kanonföreställning. Lite annorlunda men mycket trevlig. Rolf tyckte det var citat:"Bra bitvis"
Jag kan inte mycket om opera men vissa stycken kände jag igen och publiken fick flera tillfällen agera kör. Mycket kul!


 Tre timmar precis tog föreställningen. Sen gick vi med raska steg mot Centralen. Rolf somnade omedelbums.
Jag ger den här kvällen 4 + av 5 möjliga. Lite drar det ner på att jag tycker det är jobbigt att ta sej till stan, jobbigt att åka buss och tåg, jobbigt med mycket folk, jobbigt att Rolf skenar i 180  20 meter före mej HELA tiden. Jobbigt att sitta bredvid en dam som under hela föreställning jublade JAAA, BRAVO, WHOHOO efter varje strof ensemblen sjöng samtidigt som hon applåderade.
Hon kunde nog varenda sång dom framförde, sjöng med katastofalt illa...HELA KVÄLLEN!
Men det är smällar man får ta. Nu ska jag sova, Rolf sover redan.
Godnatt Världen!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar