27 januari 2012

Fredagspaj



Så har man suttit och retat upp sig på Carola och programmet The Voice. Men snälla människa, prata inte utan sjung istället för det är du i alla fall en mästare på!

Har inte ett så mycket att komma med av intresse sen sist jag äntrade denna hyperpopulära blogg. Jag gjorde den goda pajen, vi åt och blev mätta. That´s it!
Efter det så snörade jag på mig gympaskorna och gav mig ut på en powerwalk i Bros vackra natur.
Rolf ville inte följa med, han skyllde på att han redan flyttat in i sin Zipperall och var nyduschad.
 Jag travade på i 55 minuter och var faktiskt svettig när jag kom hem. In i duschen och sen i Zipperallen för att påbörja slappandet!
 Nu sitter/halvligger vi som två Barbamammor/pappor i soffan.


Ska bara berätta om min paj, och ni som tycker jag tjatar om detta Viktväkteri med Pro Points och annat kan sluta läsa nu.
Jag vet att en utav mina läsare vill ha receptet och det kommer här.....trumvirvel........


 Pajskal:
  • 1 och 1/4 Kesella (ska vara 1%, men jag tog 10%) = 2 PP eller 5 PP
  • 50 gram smör = 11 PP
  • 2 dl vetemjöl = 12 PP
  • 2 msk vatten
Fyllning:
  • 120 gram pastrami eller rökt skinka = 4 PP
  • valfria grönsaker, jag tog purjolök och röd paprika = 0 PP
  • 1 dl riven os = 3 PP
Äggstanning:
  • 3 ägg = 6 PP
  • 2 dl lätt eller mellanmjölk = 2 PP
  • salt och peppar
Förgrädda pajskalet i 200 grader i 10 minuter. Ös i resten och grädda tills det är klart!
Jag delade pajen i fyra delar där varje del är 11 eller 10 PP beroende på vilken Kesella man väljer.
Vill man ännu mindre PP-värde väljer man en magrare ost än jag som hade en med 31 %.
Skillnaden på smör eller margarin är endast 1 PP/ 50 gram.

Frågor på det?

Och där gick gubben och la sig.....godnatt! Jag håller i gång ett tag till, är inte det minsta trött. Sov bort hela dagen.

I morgon ska jag gå på powerwalk med Emilie klockan 12.00, sen kanske vi tar oss en tur till någon affär. Är lite sugen på den däringa hackaren jag svamlade om tidigare. Vill klämma, känna och kanske konsumera.
Jag har ju fått lön! Rolf vill köpa jeans, det lutar åt Dressman.


1 kommentar: