9 januari 2012

Stadsbesök


Efter en natt med obefintlig sömn gjorde jag mig redo för att åka till sta´n. En illa vald dag för en vinterhatare som mig, 10 minus och bilen som en frysbox.Redan här höll jag på att kapitulera!
Gustav fick godis och pussar sen ut och skrapa, skrapa och skrapa. Ett meningslöst jäkla påfund det här med vintern!
"Men det är så kul för barnen, Det blir så mycket ljusare ute" NEJ!
Körde ner till Bro Station, köpte en skämsremsa för 200:- och väntade på tåget.
Det var jag, tre andra byfånar, ett gäng Kissiekopior med alldeles för lite kläder på sig och två pensionärer med rullatorer och en alkis med en vettskrämd, skygg hund som gjorde mig sällskap kupén.
Blev en aningen skeptiskt när jag upptäckte att just den kupén jag hade valt var lagad ordentligt med silvertejp, på väggen bredvid mig.

Höll på att frysa arselt av mig på min raska promenad till Mäster Samuelsgatan 13.  Dessutom var jag ute som vanligt i alldeles för god tid. Jag gick till Ziperallbutiken tvärs över gatan och köpte en zippis till Jogge. Vet att han vill ha en och nu när Emilie har adressändrat till sin Piece of Norway så är det inte mer än rätt han han också ikläder sig en.
Det bidde en svart, lite lagom neutral och därmed kommer vi ha två Barbamammor här hemma!
Hoppas han blir glad, pojken!

Förvirrade mig i min iver och letande efter värme mig in på NK också. Märkte snart att här hör jag inte hemma. Stället kryllade av små hundar i moderiktiga kläder, till och med mössor och stövlar såg jag på en stackare och alldeles för  många Kissiekopior fanns det här. Snabbt ut och in på Indiska i stället.

Väl på Favoptic så provade jag lite käcka, moderiktiga bågar i väntan på synundersökningen.
Favoptic har en slogan " Man ser smartare ut med glasögon!"  tycker mest jag ser sinnesslö ut!

Hej potatisnäsa!
Damcykel med 28 tumsdäck!
Mycket att välja på!
Hej jag heter Ewa och jag är smart!
Ja, varför inte?
Men vem fasen har designat dom här?

På slaget 13.00 var det dags för synundersökning, spännande! Skulle jag skaffa ledhund nu eller meddetsamma var frågan!
Ingen ledhund, ingen vit käpp men väl nya cyklar behövdes. Min syn har försämrats avsevärt. Dock behöver jag BARA läsglasögon fortfarande. Ser som en hök på långt håll, det visste jag redan. Behövdes ingen undersökning för det!


290:- till optikern för väl utfört jobb och sen snabbt iväg för att möta upp Erika. Nu var jag kaffe sugen! Ge mig en latte nu!
Erika tog sin lilla mamma på en promenad längs Drottninggatan mot Hurtigs Café.
Jag beställde en räkmacka och en latte, Erika hummersoppa med vitlöksbröd och en kaffe.

89:-´s macka och 38:-´s latte!
Världens finaste unge!

Efter detta kalasande så gick vi åt andra hållet på Drottninggatan, siktet var inställt på Lagerhaus. En favoritaffär där det gäller att hålla hårt i plånkan.
Vi klämde på det mesta men jag köpte bara den här......

............en stjärtlapp som jag ska ha när den efterlängtade snön kommer. Ååå, vad kul jag och min stjärtlapp ska ha i Rullebacken! Vid närmare eftertanke borde jag köpt två! Tror inte min rumpa som är lika bred som forna Jugoslavien ryms bara på en!?

I Lagerhaus lokaler på Drottninggatan ligger även Waynes Coffee. Så då passade vi på att ta påtår där!
En latte till till mig, en kaffe till Erika sen delade vi på en cheesecake som vi trodde var hallon men snorkfröken i kassan upplyste oss om att det var blåbär!
Där ser man!

Kindpussade Erika farväl och begav mig mot pendeltåget. Resan hem gick bra och när jag parkerade utanför Pettssonska såg jag Gustav sitta i fönstret. Han hade varit ensammen alldeles för länge stackarn.

Nu mys med ziperall, brasa och kisse.
I kväll börjar Sveriges Mästerkock och det ska bli så kul att följa programmet denna gång!

Lång och tramsigt inlägg, jag vet........




4 kommentarer:

  1. Inte onödigt, utan trevligt, informativt och kul inlägg!

    SvaraRadera
  2. Tack det var snällt sagt! Glad Ewa!

    SvaraRadera
  3. Du jag hoppas att du valde de där rosa????/Åsa

    SvaraRadera
  4. Låter som en himla bra dag hörru!!!!

    SvaraRadera