19 december 2013

Julbord och mintkyssar



Haft en trevlig kväll med bara trevliga kompisar på Skokloster Wärdshus. Fast det började inte bra! Hade som ni vet igår inhandlat mig en paljettbeströdd rosa STICKAD tröja! Ni vet jag klarar inte av stickat, det är taggigt och hemskt. Fast den här kändes ganska okej tänkte jag, kan alltid har ett heltäckande linne under.
Jag i provrummet igår
 Mummade mig, klädde på mig mina svarta gå-borts-byxor och sen på med linnet och sist den vackra tröjan.

Redan innan första vägbulan på Lejondalsvägen insåg jag misstaget, skulle aldrig köpt denna tröja för 399:-.  Kliade redan! Efter 300 meter, bara att bita ihop och skärpa till sig.

Hämtade Pia långt bort i becksvarta skogen klockan 17.00 och sen vidare till Mia. Fällde ut landningställen på lilla Lulle exakt 17.30 på parkeringen vid värdshuset.
Först lite glöggmingel med kollegor från förr och nu. Var kul att se alla i privata kläder och inte dom färgglada uniformerna som man är van vid.

Julbordet visade sig vara en mycket trevlig historia, allt smakade förbaskat gott. Jansson frestelsen tog hem förstapriset! Fanns ingen lutfisk här heller :(
Nackdelen var väl att min syn är nedsatt i mysig stearinljusbelysning, jag såg helt enkelt inte vad det var som fanns uppdukat.
Små, små minilappar på pinnar satta i äpplen förklarade...men som sagt. Det var mörkt, jag är gammal, förbannat dåligt mörkerseende och texten var liten. Öste lite ur dom flesta burkar, fat och byttor. Satte på mig glasögonen när jag var tillbaka vid bordet och insåg att jag lyckats bra.
Fanns både sillar, skinka, lax, potatis och nån prinskorv på tallriken.

Ett tips till er som arrangerar julbord:


SKRIV STORT
  
Dessertbordet var trevligt, åt ett helt gäng av favoriten mintkyssar, lakritskola och lite ostar.

Tog lite Iphonebilder men även dom blir obra i mörkret.

 Inger leker med maten, likaså Susanne!
 Ann-Charlotte och Mia
Glada vänner, hej vad det går!
 Skokloster Slott i mörkret, tjusigt!


Vid 22.30 var jag hemma efter att ha levererat Pia och Mia till deras hem igen.  
Var som att åka på savannen. Såg vildsvin, rådjur, hare, räv eller var det en väldigt stor katt.....däremot ingen älg. Djurlivet är rikligt i grannkommunen, i min kommun finns det mest bara dårfinkar!
När jag kom hem hade Erika kommit. Det var så kul, nu har vi legat i varsin schäslong och pratat massor. Älskar dessa stunder!


2 kommentarer:

  1. På en av de smålapparna stod de att man kunde säga till personalen så fick man en lutfisktalrik:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det sant? Men som sagt...små lappar i kombination med dunkelt ljus och jag som halvblind är ingen bra kombo!

      Radera