2 januari 2013

Trasig katt....



Det blev aldrig riktigt som jag tänkt mig denna morgon. Vi hade tid till veterinären klockan 8.00 i morse för kattspruta och lite trimning av tovig päls under lilla magen.
Smet två minuter tidigare från jobbet för att hinna hem och få kraken in i transportväskan.
När jag kommer hem så säger Rolf att han inte varit hemma sen 02.00, och jag blev orolig förstås......igen! Jag är alltid orolig för Gustav!

Rätt var det var så kommer han gående....men det är knappt! Han är blodig lite överallt, skitig, tovig och verkade helt väck.
Snabba puckar, in med han i väskan och iväg. Tur att man hade lyckats synka en veterinärtid OCH trasig katt.

Dom blev oroliga personalen, alla andra små sjuka djur fick vackert vänta. Här gällde det Gustav med vad dom trodde först, svåra skador.
Veterinären trodde han blivit påkörd av en bil, hjärtat pickat illa och dom sövde honom bara minimalt p.g.a detta.
Var blödde han i från? Krossad käke var nästa spekulation...

Jag stod och såg på med gråten hängande i halsen...min fis påkörd av en bil!
Tankarna for i huvudet och jag bestämde snabbt att var han illa däran skulle han få somna in, tveklöst!
Dom undersökte honom noga, klämde, kände, rakade lite där just blodet sipprade och konstaterade lite senare att han blivit biten rätt över huvudet av något stort djur....ingen katt i alla fall.
Han har ett stort märke efter en jättetand precis ovanför ögat och ett likadant under hakan.
Kanske räv, hund eller vad vet jag.

Såren tvättades, spolades rena, han rakades lite halvtorftigt. Detta var ju nu inte längre det viktigaste.
Ingen kattspruta fick han utan massa antibiotikasprutor och han vätskades upp istället.
1725:- och närmare 500:- på apoteket.
Nu väntar jobbiga dagar. Ingen utgång, ständigt passande så han inte river på dom öppna huggmärkena och sen det värsta..... försöka lura i honom medicinen.
Det skrevs ut två olika preparat i pastaform. Tabletter skulle inte funka eftersom vi inte kan hålla honom med ett stadigt tag under hakan eller huvudet där han har ont.

Lite bilder på min älskade parvel, det är synd om honom nu.
Höll på att bli uppäten av något stort, fult elakt djur!





















6 kommentarer:

  1. Lilla gosefisen! Jag börjar nästan gråta nu.. Stackars Gustav!

    SvaraRadera
  2. nej men usch vad hemskt! stackare :-(

    SvaraRadera
  3. Usch vad läskigt. Kan han ha stött på ett vildsvin kanske. Finns tydligen hur många som helst i krokarna ju?/Åsa

    SvaraRadera
  4. Men fy! Vilken slagskämpe ni har... Eller oturskisse kanske. Händer alldeles för mycket galet med den stackarn... :(

    SvaraRadera
  5. Nej men lilla lilla Gustav! Krya på honom och klappa honom från mig!

    SvaraRadera
  6. stackars Gusten, hoppas det går bra.....Lotta

    SvaraRadera