12 maj 2010

Statsbesök med fint vernissage

Igår var jag och Bitte på utflykt.
Vi hade siktet inställt på stán, som är Stockholm förstås för mej som är 08:a och inte Enköping som 99 % av mina kollegor kallar för stán??!
Roligt folk dom där Bålsta och Enköpinginvånarna.
Klockan 14.15 gick pendeltåget och det var varmt, soligt och underbart!

30 minuter senare så klev vi av vid Karlbergs station och började vår promenad mot Odengatan. Blev givetvis en del fönstershopping också. Men själva shoppingen får bli en annan dag annars hade vi aldrig kommit i tid till vernissagen.
Vi stannade på en folktom kinarestaurang och åt en sen lunch eller var det kanske en tidig middag.
Om detta tvistar det oense.
Jag åt tle små lättel och Bitte valde något åt det flitelade hållet.
Naturligtvis med en redig skål med gott lis till.
Gott, mättande och säkert väldigt nyttigt var det iaf.

Flitelade bananel med glass ingick i min meny.
Det la sej likt en fluffig bomullstuss som ett lock på den nu redan mätta magen.
Vi drack kaffe till förstås och betalade snällt för att sedan gå tvärs över Sveavägen och upp för 18 miljoner trappor till Kungstensgatan 45.

Det var redan mycket folk på vernissagen och säkert minst 30 grader på översta våningen där Erikas fina fotoalster hängde.
Det bjöds på fina snittar, vin, salta pinnar, chokladbollar m.m.
Jag knaprade i mej några salta pinnar mest för syns skull och tittade runt på alla sina bilder.
Vinet fick jag avstå eftersom jag senare skulle arbeta.
När vi var nöjda med tittningen så begav vi oss mot centralen.
Vi gick Drottninggatan och här blev det då lite svårare att hålla sej till fönstershopping.
Det kliade i fingrarna och vi bara var tvungna att gå in i en affär som sålde allt möjligt skoj.
Bitte hittade förstås något använtbart och slog till på en duschmatta med små gula ankor på till det facila priset av 49:-!
Jag kom tomhänt ut därifrån men ångrade mej senare. Skulle vilja ha en fin liten kista i det levande materialet trä, som endast kostade också tror jag 49:-
Kanske kan be Erika gå in där någon dag och göra mammas kistbehov tillfredsställt!
Vi hann precis men 18.13-tåget.
Tågresan gick bra utan vare sej signalfel, is på rälsen eller hoppande människor framför tåget.
Landade 18.50 på Bro station igen, hoppade in i bilen och wwwrrrroooooaaaaam mot Bålsta för nattmöte och sedan 10.15 timmars hårt jobb!

I går var det en rolig dag!

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder Erika tagit.

    SvaraRadera
  2. Ja,men Enköping är faktiskt Sveriges närmaste stad! S-holm är ju bara en storstad och huvudstad. Vet du hur många sådana det finns i världen? :-) Hur många närmaste städer finns det i världen? :D
    Kram Sandra

    SvaraRadera